Türkiye’de Yayınlanan Yetişkin Eğitimine İlişkin Makalelerin Meta Değerlendirmesi
Künye
Kılıç, Ç., Arslan, S.(2016). Türkiye’de Yayınlanan Yetişkin Eğitimine İlişkin Makalelerin Meta Değerlendirmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 865 - 899.Özet
bilimsel araştırmada bulunması gereken temel unsurlar bağlamında metadeğerlendirmesini amaçlamaktadır. Bu temel amaç doğrultusunda araştırma-inceleme türünde hazırlanmış 49 makale giriş, yöntem, bulgular, sonuç ve önerilerbaşlıkları altında değerlendirilmiştir. Araştırmanın yöntemi nitel araştırmalardakullanılan doküman incelemedir. Verilerin çözümlenmesinde nitel analiztekniklerinden, betimsel analiz tekniği kullanılmış, geliştirilen “makaledeğerlendirme formu” kullanılarak makaleler değerlendirilmiş, veriler frekans/yüzde değerleri ile ifade edilmiştir. Araştırma sonucunda genellikle, yetişkineğitimine yönelik yazılmış makalelerin paradigmatik olarak nicel araştırmalardanoluştuğu ve bu araştırmaların betimsel tarama türünde desenlendiği görülmüştür.Ayrıca veri toplama aracı olarak çoğunlukla anket/ölçek kullanıldığı; veri analiztekniklerinden frekans, yüzde, ortalama, t-testi, Ki kare ve ANOVA’nın sıklıklatercih edildiği, ileri analiz tekniklerinin ise çok az sayıda kullanıldığı belirlenmiştir. This article aims the meta-evaluation of the articles published in Turkey withregards to the field of “adult education” in terms of the essential elements requiredto be present in a scientific study. In line with this aim, 49 articles written in theform of research-investigation have been evaluated under the headings of‘introduction’, ‘method’, ‘findings’, ‘conclusion’ and ‘suggestions’. The method ofthe research is document review, which is used in qualitative studies. The dataobtained has been analyzed by using the descriptive analysis technique, which is aqualitative analysis technique; the articles have been evaluated by the “articleevaluation form” developed for this purpose; and the data has been presented byfrequency/percentage values. It was seen at the end of the research that, in general, the articles written on the subject of adult education paradigmatically comprisedqualitative researches and that these researches had been patterned in the form of adescriptive screening type of research. It was also determined by means of thepresent study that the survey/scale had been used as the data collection tool in mostof these studies; that the frequency, percentage, mean, t-test, Chi-square andANOVA had been preferred as the data analysis techniques; and that the advancesanalysis techniques had been used very rarely.
Kaynak
Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi DergisiCilt
18Sayı
2Bağlantı
https://doi.org/10.17556/jef.35782https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TXpJd01UQTRPQT09
https://hdl.handle.net/20.500.12587/1177