Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorGündüzöz, Güldane
dc.date.accessioned2021-01-14T18:19:34Z
dc.date.available2021-01-14T18:19:34Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationGündüzöz, G . (2017). Anadolu Derviş Sofrasında Ahmed Yesevî’nin İzleri: Derviş Lokmasının Menkıbevi Referansları . Cumhuriyet İlahiyat Dergisi , 21 (2) , 1217-1247.en_US
dc.identifier.issn2528-9861
dc.identifier.issn2528-987X
dc.identifier.urihttps://app.trdizin.gov.tr/makale/TWpZM016STBOQT09
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12587/13742
dc.description.abstractFarklı bölgelerden Anadolu'ya yapılan göçlere sûfîler de iştirak etmiş ve bu coğrafyada meskûn olmayan mahaller dâhil olmak üzere tekkelerini kurmuşlardır. Bu tekkeler Anadolu'yu yurt edinmek üzere bu topraklarda seyahat eden ayende ve revendenin iaşe ve ibatesini temin etmiştir. Bu kapsamda tekke mutfağı, hayatın devamını sağlayan önemli bir maddi kültür unsurudur. Aynı zamanda tekke mutfağının, dervişlerin maneviyatının oluşmasında önemli bir yeri bulunmaktadır. Pek çok konuda Yesevî kültürünün izlerini taşıyan Anadolu tekke mutfağı, özellikle Mevlevîlik ve Bektaşîlik gibi tarikatlarda dervişlerin terbiyesi hususunda bir eğitim ocağı olarak kabul edilmiştir. Buna bağlı olarak tekke mutfağında bulunan bazı eşyanın ve yiyeceklerin sûfîlerin zihnindeki değerler sisteminin oluşmasına katkı sağladığı anlaşılmaktadır. Bu çerçevede Anadolu tekke mutfağında mukaddes kabul edilen birçok yiyeceğin ve eşyanın gerek Yesevî geleneğin düşünce sistemini, gerek bazı tekke uygulamalarını izah eden bir yönünün olduğu görülmektedir. Sofra ve sofra ile bağlantılı birçok unsur ve derviş çeyizi arasında önemli bir yeri olan Ahmed Yesevî ile ilgili halifelik nişanları, bu yapıyı destekleyen önemli hususlardandıren_US
dc.description.abstractSufis have participated in migrations to Anatolia from different regions. They have established their lodges including places that are not suitable for residence. These buildings have provided food and safe beds for those traveling to this area. For this reason, the lodge cuisine is an important material culture that provides life for the people. At the same time, the lodge cuisine has an important place in the formation spirituality of the dervishes. In many subjects, Anatolian lodge cuisine carries the traces of Yasaw? culture. Especially in the sects like Mawlawiyya and Bekt?shiyya, the kitchen is like an education quarry about the dressage of the dervishes. Accordingly, it is seen that some of the dishes and foods in the lodge cuisine have created a system of values in the minds of the dervishes. In this framework, it is seen that these foods and goods have a connection to explain the structure of the Yasaw? tradition. An important aspect that supports this idea is the fact that some dervish dowries which found in some legends have some items associated with the tablewareen_US
dc.language.isoturen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectDin Bilimien_US
dc.titleAnadolu Derviş Sofrasında Hoca Ahmed Yesevî’nin İzleri Derviş Lokmasının Menkıbevî Referanslarıen_US
dc.title.alternativeTraces of Khw?ja A?mad al-Yasaw? in the Anatolian Lodge Cuisine Legendary Sources of Dervish Lodgeen_US
dc.typearticleen_US
dc.identifier.volume21en_US
dc.identifier.issue2en_US
dc.identifier.startpage1217en_US
dc.identifier.endpage1247en_US
dc.relation.journalCumhuriyet İlahiyat Dergisien_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster