Fen bilimleri öğretiminde etkileşimli tahta destekli araştırma sorgulamaya dayalı öğretim uygulamalarının etkililiği
Özet
Bu araştırmanın amacı, fen bilimleri öğretiminde etkileşimli tahta destekli araştırma sorgulamaya dayalı öğretim uygulamalarının 6. sınıf öğrencilerinin vücudumuzdaki sistemler ünitesindeki akademik başarılarına, etkileşimli tahtaya yönelik tutumlarına ve kavram yanılgılarına olan etkisini ortaya koymaktır. Araştırmada hem nicel hem nitel araştırma tekniklerinin yer aldığı karma yöntem araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda, öğrencilerin vücudumuzdaki sistemler ünitesindeki akademik başarılarını ve etkileşimli tahtaya yönelik tutumlarını ölçmek amaçlanmıştır ve yarı deneysel araştırma desenlerinden denk olmayan gruplar için ön test son test eşitlenmemiş kontrol gruplu araştırma deseni kullanılmıştır. Nitel boyutunda ise öğrencilerin vücudumuzdaki sistemler ünitesindeki kavram yanılgılarını belirlemek için hazırlanan test derslerin başlangıcında ve bitiminde uygulanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2016-2017 eğitim öğretim yılında 6. sınıfta öğrenim gören 57 öğrenci oluşturmaktadır. Deney grubunda 32 öğrenci ile etkileşimli tahta destekli araştırma sorgulamaya dayalı öğretim uygulaması, kontrol grubunda 25 öğrenci ile uygulamadaki fen bilimleri öğretim programına uygun olarak yapılmıştır. Uygulama haftada 4 saat olmak üzere 7 hafta sürdürülmüştür. Araştırmada 30 sorudan oluşan 6. sınıf vücudumuzdaki sistemler akademik başarı testi ve fen bilimleri dersinde etkileşimli tahtaya yönelik 5'li likert tipinde tutum ölçeği kullanılarak nicel veriler toplanmıştır. Nicel veriler SPSS paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın nitel verileri ise doküman inceleme yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırmada kullanılan 6. sınıf vücudumuzdaki sistemler akademik başarı testi ve fen bilimleri dersinde etkileşimli tahtaya yönelik tutum ölçeğinden elde edilen puanlar t testi ile analiz edilmiştir. Test puanlarının etki büyüklüğünü tespit etmek için eta kare korelasyon katsayısı hesaplanmıştır.Deney ve kontrol grubu öğrencilerinin kendi gruplarının içinde ön test ve son test puanları arasında anlamlı farklılık olup olmadığını tespit etmek için ilişkili t testi yapılırken, gruplar arasında ön test ve son test puanlarının analizi ilişkisiz t testleri ile yapılmıştır. Yapılan testler sonucunda her iki grubun da akademik puanları son testte daha yüksek çıkmıştır. Tutum ölçeğinde ise deney grubunun son test puanları ön test puanlarından yüksek iken, kontrol grubunun son test puanları ön test puanlarından daha düşük çıkmıştır. Kontrol grubunda dersler işlenirken etkileşimli tahta kullanılmamıştır ancak deney grubunda dersler etkileşimli tahta ile işlenmiştir. Fen bilimleri öğretiminde etkileşimli tahta destekli araştırma sorgulamaya dayalı öğretim uygulamalarının yapıldığı deney grubundaki öğrencilerin kavram yanılgılarını gidermede, yapılan uygulamaların etkisinin olup olmadığını tespit etmek için, deney ve kontrol grubu öğrencilerinin kavram yanılgısı belirleme testine verdikleri cevaplar incelenmiştir. Öğrencilerin cevaplarının yüzdeleri ve frekansları hesaplanmış ve tablolaştırılmıştır. Tablolar incelendiğinde deney grubundaki öğrencilerin daha fazla soruya cevap verdikleri görülmüştür. Özellikle deney grubu öğrencilerinin çizim sorularında daha başarılı oldukları tespit edilmiştir. Öğrencilerin cevaplarından elde edilen sonuçlardan yola çıkılarak fen öğretiminde yapılacak çalışmaların farklı ünitelerde, daha uzun süreyle, daha fazla öğrenciyle veya farklı ölçüm araçları ile yapılabileceği gibi önerilerde bulunulmuştur. Aim of this research is to exhibit the effects of interactive board-assisted inquiry oriented training practices in physical science education on the circumstances such as academical success of 6. class students in the unit of systems in our body, their attitudes pertaining to interactive board and overcoming with the misconception. Mixed method research design comprising both quantitative and qualitative research techniques is used in this research. It is aimed to evaluate academical successes of the students on the unit of systems in our body and their attitudes pertaining to interactive board in the quantitative dimension of the research, and the research design with pretest-posttest unaligned control group is used for the groups unsuitable for semi-experimental research designs. The test prepared in order to determine misconceptions of the students in the unit of systems in our body is performed at the beginning and end of the classes in the quantitative dimension. Study group of the research is comprised of 57 students in the 6. class between the academic years of 2016-2017. Interactive board-assisted inquiry oriented training practices is performed with 32 students in the experimental group, and the current training practice is performed with 25 students in the control group. Practices are performed 4 hours in a week and it took 7 weeks. Quantitative data are collected in this research by using the academical success test of 6. class student in the unit of systems in our body and quintet likert attitude scale pertaining to interactive board in the physical science class. Academic success test consisted by 30 questions. Quantitative data are analyzed by means of SPSS package software. Qualitative data of the research are analyzed by means of the document examination method. Scores obtained through the academical success test of the 6. class students in the unit of systems in our body used in the research and the attitude scale pertaining to the interactive board in physical science class are analyzed by means of T-test. Eta square-correlation coefficient is calculated to determine effect quantity of the test scores. Analysis of the pretest and posttest scores among the groups is carried out by means of the unrelated T-tests, while conducting the T-tests so as to determine whether there is a significant difference between the pretest and posttest scores in their own groups of students of experimental and control groups. It is determined through the tests conducted that the academical scores of both groups are higher in the posttest. Posttest scores of the control group is higher than their pretest scores, while posttest scores of the experimental group is higher than their pretest scores in the attitude scale. Interactive boards are not used in the control group during the classes, however the classes are taught by means of interactive boards in the experimental group. Responses of the experimental and control groups to the test for determining misconceptions are examined so as to detect whether the practices carried out have an effect in overcoming with the misconceptions of the students in the experimental group in which the interactive board-assisted inquiry oriented training practices in physical science education is performed. Percentages and frequencies of students' responses are calculated and tabulated. It is observed that students in the experimental group answer more questions when taking the tables into consideration. In particular, it is detected that students of the experimental group are more successful in drawing problems. According to results obtained through students' responses, it is recommended to carry out studies to be conducted in the physical science in different units with more students or by means of different measuring instruments for a longer time.