Bilim uygulamaları dersinin ortaokul öğrencilerinin bilimsel tutum üzerine etkisi
Özet
ÖZET BİLİM UYGULAMALARI DERSİNİN ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN BİLİMSEL TUTUM ÜZERİNE ETKİSİ ÇANAK, Selim Kırıkkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi Danışman: Yrd. Doç. Dr. Hasan İNAÇ Ocak 2017, 160 sayfa Bu çalışmada, ortaokullarda 2013 yılından itibaren yürürlüğe konan seçmeli bilim uygulamaları dersinin, bilimsel tutum üzerine etkisini incelemek amaçlanmıştır. Çalışma 2015-2016 öğretim yılı Niğde ilinde bilim uygulamaları dersini ilk kez alan sınıfların mevcutlarının en fazla olduğu ortaokullardan Mevlana, 19 Mayıs ve Himmetli ortaokullarında öğrenim gören 5. Sınıflardan 37, 6. Sınıflardan 20, 7. Sınıflardan 72 ve 8.sınıflardan 65öğrenci olmak üzere toplamda 194 öğrenciyle gerçekleştirilmiştir. Çalışmada veri toplamak amacıyla Demirbaş ve Yağbasan (2006) tarafından geliştirilen bilimsel tutum ölçeği ve uzman görüşü alınarak hazırlanan görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma karma yöntemli bir çalışmadır. Bu öğrencilere 8 hafta süreyle bilim uygulamaları dersi uygulandığında son test yapılmış olup ön test- son test ölçümlerine ait veriler SPSS 23 paket programıyla t testi ve anova analizleriyle istatistiksel olarak anlamlılıkları tartışılmıştır. Uygulama sonrasında deney grubu öğrencilerinin bilimsel tutumlarında başlangıç seviyeleri ile son seviyeleri arasında deney (bilim uygulamaları dersini ilk alan) grubu lehine anlamlı ve güçlü bir fark oluşmuştur. Anahtar Kelimeler: Bilim uygulamaları, Bilimsel Tutum Ölçeği, Fen dersine yönelik tutum, Seçmeli dersler ABSTRACT THE EFFECT OF SCIENCE APPLICATIONS ON MIDDLE SCHOOL STUDENTS ON SCIENTIFIC ATTITUDE ÇANAK, Selim University of Kırıkkale Graduate School of Natural and Applied Sciences Department of Elementary , Master thesis Supervisor: Assco. Prof. Dr Hasan İNAÇ January 2017, pages 160 In this study, it was aimed to investigate the effect of selective science applications which were put into effect in secondary schools since 2013 on scientific attitude. The study will be conducted fromMevlana, 19 Mayıs ve Himmetlimiddle School, 37 in the 5th grade, 20 in the 6th grade, 72 in the 7th grade and 65 students in the 8th grade with a total of 194 students who the first classes of science applications in the 2015-2016 academic year. In order to collect data in the study, scientific attitude scale developed by Demirbaş and Yağbasan (2006) was used and descriptive scanning model was used in the research. These students were subjected to a final test when they applied the science application course for 8 weeks and statistical significance was discussed by t test and anova analysis with the SPSS 23 package program for pre-test-post-test measurements. After the application, there was a meaningful and strong difference in favor of the experimental group (first taking science lessons) between the initial levels and the final levels in the scientific attitudes of the students in the experimental group. Keywords: Scientific applications, Scientific Attitude Scale, Attitude towards science course, Elective courses