Kavram yanılgılarının giderilmesinde simülasyonların etkisinin incelenmesi: Işık ve ses ünitesi örneği
Özet
Bu çalışmada kavram yanılgılarının giderilmesinde simülasyon uygulamalarının etkisi incelenmiştir. Çalışma konusu olarak 6. sınıf Fen ve Teknoloji dersi konuları arasından Işık ve Ses, 7. sınıf Fen ve Teknoloji dersi konuları arasından Işık konuları seçilmiştir. Araştırmada, son test kontrol gruplu yarı deneysel yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Kırıkkale ili Hüseyin Kahya Yatılı Bölge Ortaokulunun 6. sınıflarından rastgele seçilen iki şubede bulunan 29 öğrenci ve 7. sınıflarından rastgele seçilen iki şubede bulunan 39 öğrenci oluşturmaktadır. 6. ve 7. sınıflardaki şubeler rastgele olacak şekilde biri deney, biri kontrol grubu şeklinde belirlenmiştir. Kontrol grubundaki öğrencilere mevcut program ve bu programda yer alan etkinlikler uygulanmıştır. Deney grubunda yer alan öğrencilere ise simülasyon etkinlikleri uygulanmıştır. Veri toplama aracı geliştirmek için, literatür taraması sonucu elde edilen kavram yanılgıları ile ışık ve ses konularında yaygın olarak kullanılan testlerden yararlanılmıştır. Bu doğrultuda üç aşamalı test geliştirilmiştir. Üç aşamalı test ile ilgili olarak uzman görüşü alınmış, madde analizi yapılmış ve güvenirlik için pilot çalışma yapılmıştır. Elde edilen verilerin analizi için SPSS 17.0 paket programı kullanılmıştır. Çalışma sonuçları analiz edilirken non-parametrik analiz yöntemlerinden Mann Whitney U testi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre deney grubunda yer alan öğrencilerde oluşan kavram yanılgısı, kontrol grubundaki öğrencilerde oluşan kavram yanılgıları arasında anlamlı bir faklılık oluşmuştur. Buna göre deney grubundaki öğrencilerde kavram yanılgısına rastlanma durumunun kontrol grubuna göre daha az olduğu görülmüştür. Ayrıca elde edilen kavram yanılgıları ile literatür taraması sonucu elde edilen kavram yanılgıları karşılaştırılmıştır. Elde edilen kavram yanılgıları literatür çalışmaları ile benzerlik göstermekle birlikte literatürde olmayan bazı kavram yanılgılarına da rastlanmıştır. Anahtar kelimeler: Fen Öğretimi, Işık ve Ses Konuları, Kavram Yanılgısı, Bilgisayar Destekli Öğretim, Simülasyon This study aims at examining the effects of simulation practice on the elimination of misconceptions. For the scope of work, "Light and Sound" from the 6th grade and "Light" from the 7th grades' Science and Technology subjects were chosen. In this research, quasi- experimental methods with post-test control group were used. The study group was consist of randomly chosen 29 students from the 6th grades and 39 students from the 7th grades enrolled at Kırıkkale Regional Boarding Secondary School in Kırıkkale. Two intact groups from the 6th and the 7th grades were assigned randomly as control and experimental group. The current teaching curriculum and the activities in that program were applied to the students in the control group, while the activities of simulation were applied to experimental group. Commonly used tests in sound and light topics as well as the misconceptions obtained through literature review were used in order to develop a tool for data collection. In that framework, a three-phase test was developed. With regards to three-phase testing, expert opinions were taken, item analysis was conducted and a pilot study was performed for the reliability. SPSS 17.0 package program was used in order to analyze the gathered data. During the analysis of the results, Mann Whitney U test which is one of the non parametric methods were utilized. The results of this study indicated that there is a statistically significant difference between experimental and control groups with respect to misconceptions. The result suggests that the frequency of occurrence of the misconceptions among the students in the experimental group is less than the students in the control group. Also, the obtained misconceptions were compared with the misconceptions acquired as a result of the literature review. Analysis of the misconceptions indicated that while the obtained misconceptions are similar to the literature review, there are also other misconceptions which are not included in the literature. Key words: Science Teaching, Light and Sound Subjects, Misconception, Computer- assisted Teaching and Simulation.