Türkçe eğitimi açısından Nurettin Topçu'nun eserlerinde değer eğitimi unsurları
Özet
Bu çalışmada, Nurettin Topçu'ya ait eserler Türkçe Dersi Öğretim Programında yer alan 10 adet kök ve 6 adet alt değer çerçevesinde incelenmiştir. Araştırmanın evrenini Nurettin Topçu eserleri; örneklemi ise yazarın: Ahlâk, Felsefe, Kültür ve Medeniyet, İsyan Ahlâkı, Türkiye'nin Maarif Dâvası, Reha ve Taşralı eserleri oluşturmaktadır. Bu eserler on adet kök değer: Adalet, dostluk, dürüstlük, öz denetim, sabır, saygı, sevgi, sorumluluk, vatanseverlik, yardımseverlik ve altı adet alt değer: Ahlâk, estetik duyguların gelişmesi, bilimsellik, eşitlik, dayanışma ve merhamet değerleri bakımından incelenmiştir. Bu değerlerle ilgili örtük ve doğrudan olmak üzere 905 adet bulgu tespit edilmiştir. Bulgular, betimsel alan araştırması yöntemi ile Nurettin Topçu eserlerinde kök ve alt değerlerin geçme sıklığına göre ne derece yer aldığı tespit edilip eserlerin Türkçe öğretimine etkisinin ne yönde olduğu, değer eğitimi sürecinde bu eserlerden ne şekilde faydalanılması gerektiği hususunda yorumlar yapılmıştır. Sonuç olarak değer eğitimi açısından zengin bir içeriğe sahip olan bu eserlerin değer eğitimi sürecinde kullanılması uygun görülmüştür. Eserlerde en fazla sorumluluk ve ahlâk değerine yer verilirken en az yer verilen değer ise dostluk değeridir. Dostluk değerine az yer verilmesinin sebebi ise seçilen eserlerin büyük bir çoğunluğunun düşünce ve felsefe eserleri olmasıdır. Anahtar kelime: Değerler Eğitimi, Türkçe Eğitimi, Nurettin Topçu Eserleri In this study, the works of Nurettin Topçu were analyzed within the frame of 10 main and 6 sub-values in Turkish Language Teaching Program. While the focus of the research is Nurettin Topçu's works; The samples consist of the works of the author concerning Morals, Philosophy, Culture and Civilization, Ethics of Rebellion, Question of Turkey's Education System, Reha and Taşralı. These works were examined in terms of ten main values: Justice, Friendship, Honesty, Self-control, Patience, Respect, Love, Responsibility, Patriotism, Benevolence and six sub-values: Morality, Development of aesthethic sense, Being scientific, Equality, Solidarity and Compassion values. In total 905 implicit(indirect) and explicit(direct) findings were identified related to these values. The findings were analyzed according to the frequency of main and sub-values transition in Nurettin Topçu's works by using descriptive field research and remarks were made about the impact of the works on Turkish Language Teaching and how to make us of these works in the process of value education. Consequently, using these works which have a rich content in value education was considered appropriate in the process of value education. In these works, while the responsibility and moral values were the most mentioned, friendship value has remained as the least mentioned. The reason why the value of friendship has remained as the least mentioned is that the vast majority of the works chosen were among those concerning thought and philosophy. Key words: Values Education, Turkish Education, Works of Nurettin Topçu.