5E öğrenme modelinin ortaokul öğrencilerinin konuşma becerileri ve konuşma kaygılarına etkisi
Özet
Bu çalışmada 5E öğrenme modeline dayalı konuşma etkinliklerinin ortaokul öğrencilerinin konuşma becerileri ve konuşma kaygılarına olan etkisi araştırılmıştır. Çalışma, 2018-2019 eğitim öğretim yılının ekim ve ocak ayları arasında Ankara'da bir ortaokulda gerçekleştirilmiştir. Bu okuldaki 6.sınıflardan biri deney biri kontrol grubu olarak seçilmiş ve her iki grupta da 22 öğrenci araştırmaya katılmıştır. Deney grubundaki dersler sekiz hafta boyunca 5E öğrenme modeli temel alınarak hazırlanan etkinlikler ile kontrol grubundaki dersler ise Türkçe dersi öğretmen kılavuz kitabındaki konuşma etkinliklerine ait yönergelere uygun şekilde işlenmiştir. Araştırma ön test son test kontrol gruplu yarı deneysel desen ile gerçekleştirilmiştir. Deneysel işlem sonrasında ise gruplara son test olarak Demir ve Melanlıoğlu (2014) tarafından geliştirilen "Ortaokul Öğrencileri İçin Konuşma Kaygısı Ölçeği" uygulanmış ve gruplarda yer alan öğrencilerin konuşmaları Aykaç (2011) tarafından geliştirilen "Konuşma Becerisi Puanlama Anahtarı" ile puanlanmıştır. Uygulama on haftalık bir sürede gerçekleştirilmiştir. Uygulama sonucunda deney grubundaki öğrencilerin konuşma becerilerinde kontrol grubuna göre anlamlı bir farklılık ortaya çıkmıştır. Deney grubu öğrencilerin konuşma kaygılarında ise kontrol grubuna göre anlamlı farklılık bulunmadığı tespit edilmiştir. Buna göre 5E öğrenme modeli kullanılarak gerçekleştirilen konuşma etkinliklerinin öğrencilerin konuşma becerilerinin gelişimi için oldukça etkili olduğu, ancak konuşma kaygılarını azaltmak için yeterli düzeyde etkili olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar Kelimeler: Türkçe Eğitimi, 5E Öğrenme Modeli, Konuşma Becerisi, Konuşma Kaygısı. In this study, the effect of 5E learning model based speech education on speech skills and speech anxiety of secondary school students was investigated. The study was carried out in a secondary school in Ankara between October and January of the 2018-2019 academic year. One of the sixth grade students was selected as an experimental and a control group, both groups participated in the study 22 students. Lessons in the experimental group activities based on the 5E learning model for eight weeks, and the lessons in the control group were handled in accordance with the instructions for speaking activities in the Turkish teacher's guide book. . After the experimental process as a post-test to the groups "Speech Anxiety Scale of Secondary School Students" was applied to the students. which one was developed by Demir and Melanlıoğlu (2014) speeches of students in groups It was scored using the "Speaking Scoring Key" devoloped by Aykaç (2011) The application was carried out over period of ten weeks. As a result of the application, there was a significant difference in the speaking skills of the experimental group compared to the control group Accordingly, 5E learning model using speech activities, highly effective for the development of students speaking skills, but ti was not effective enough to reduce speech concerns. Keywords: Turkish Education, 5E Learning Model, Speech Skills, Speech Anxiety