Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde kullanılan kısa filmlerin kültürel unsurlar açısından incelenmesi
Özet
Elsıkma. Halil İbrahim, "Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Kullanılan Filmlerin Kültürel Unsurlar Açısından İncelenmesi", Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale, 2019. Bu araştırma Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi için hazırlanmış kısa filmlerde geçen kültürel unsurların incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Çalışmada doküman olarak Yunus Emre Enstitüsü Görsel Eğitim Seti'nde bulunan, Enstitünün temel seviyede Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde yardımcı materyal olarak kullanılmak üzere hazırlattığı kısa filmler kullanılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak, Diller için Avrupa Ortak Öneriler Çerçevesi'ne göre yabancı dile ilişkin verilmesi gereken sosyokültürel unsurlar, UNESCO'nun somut olmayan kültürel mirasa dair tanımları ve konuyla doğrudan ilişkili araştırmalar göz önünde bulundurularak hazırlanan "Kültürel Unsurlar Kontrol Listesi" kullanılmıştır. 6 ana başlık ve bunlara bağlı alt başlıklar şeklinde tasniflenerek oluşturulan kontrol listesi, geçerlik ve güvenirlik için, yurt içi ve yurt dışında en az 5 yıl süreyle Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi alanında çalışmış 6 uzmandan görüş alınarak nihai forma ulaştırılmıştır. Araştırmada doküman analizi ile elde edilen veriler içerik analiziyle çözümlenmiştir. "Kültürel Unsurlar Kontrol Listesi" ne göre incelenen kısa filmlerde toplam 2097 kültürel unsur tespit edilmiştir. Bu kültürel unsurların % 19,79'u "Yaşam Tarzı", % 23,89'u "Kişiler ve Kişiler Arası İlişkiler", % 9,82'si "Tarihî ve Kültürel Yapı", % 10,73'ü "Gelenekler, Örf ve Âdetler", % 24,75'i "Kalıplaşmış Dil Birimleri" ve % 11,02'si de "Davranış ve Sesletim Biçimleri" kategorileri ile ilişkilidir. Elde edilen sonuçlar araştırmanın dokümanı olarak seçilen kısa filmlerin temel seviyede kültürel unsurlar bakımından zengin bir materyal olduğunu göstermektedir. Anahtar Kelimeler: Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi, Kültürel Etkileşim, Kısa Film Elsıkma, Halil İbrahim, "An Evaluation of Short Films That are Used in Teaching Turkish as Foreign Language in Terms of Cultural Elements", MA Thesis, Kırıkkale, 2019. This research has been conducted in order to examine the cultural elements in short films prepared for teaching Turkish as a foreign language. The short films that are selected for this study are prepared by Yunus Emre Institute as auxiliary materials of the Institute's Visual Education Set for teaching Turkish as a foreign language. For the study, a "Cultural Elements Checklist" is prepared as data collection tool. The checklist was prepared based on the sociocultural approach to language teaching discussed by CERN (Common European Framework of Reference for Languages), UNESCO's definitions of intangible cultural heritage and researches related to the subject. For validity and reliability, the checklist, consisting of 6 main headings and related sub-headings, was finalized after taking into consideration the opinions of 6 experts who have been working in the field of teaching Turkish as a foreign language for at least 5 years in Turkey and abroad. In the study, the data obtained by document analysis were resolved by content analysis. Based on the Cultural Elements Checklist, a total of 2097 cultural elements have been identified in the short films examined within the scope of this study. These cultural elements are categorised as follows: "Lifestyle" 19,79%, "Persons and Interpersonal Relations" 23,89%, "Historical and Cultural Structure" 9,82%, "Traditions; Customs and Traditions" 10,73%, "Stereotyped Language Units" 24.75% and "Behavior and Pronunciation Forms" 11.02%. The results show that the short films selected for this study can be considered as rich teaching materials at the basic level in terms of cultural elements. Keywords: Teaching Turkish as Foreign Language, Cultural Interaction, Short Film.