Okuma çemberi yönteminin okuduğunu anlama becerisine etkisi
Özet
Okuma, insanlara farklı bakış açısı, yaşam becerisi ve deneyimleri kazandırmanın yanında kişinin sosyal ve kültürel açıdan gelişmesini, çevreye duyarlı, sorumluluk bilinci gelişmiş nesiller yetişmesini sağlamaktadır. Bu nedenle de çok küçük yaşlardan itibaren çocuklara verilen okuma desteği önemlidir. Bu araştırmanın amacı, okuma çemberi yönteminin ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerine etkisini belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu, Ankara ili Etimesgut ilçesinde 2015 - 2016 eğitim-öğretim yılında öğrenim görmekte olan ortaokul 7. sınıf öğrencileri oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemi, 2 deney ve 2 kontrol grubunda bulunan toplam 117 öğrenciden ibarettir. Bu öğrencilerin 58'i deney, 59'u ise kontrol grubundadır. Uygulama 5.5 ay (22 hafta) sürmüştür. Dersler, deney grubunda Türkçe Dersi Öğretim Programı'na dayalı öğretime ek olarak yeni bir strateji olan okuma çemberi yöntemine göre; kontrol gruplarında ise sadece Türkçe Dersi Öğretim Programı'na dayalı öğretime göre işlenmiştir. Öğrenciler programın belirlediği şekilde okumaya yönlendirilmiştir. Çalışmada araştırmanın varsayımlarını ve sorularını test etmek amacı ile nicel ve nitel yöntemlerin birlikte yer aldığı gerçek deneme modelleri arasında bulunan ön test - son test kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır.Okuma çemberi yönteminin 7. sınıflarda okuduğunu anlama becerisine etkisini tespit etmek amacıyla "Okuduğunu Anlama Ölçeği" ile elde edilen veriler, www.socscistatistics.com sitesindeki istatistiksel hesaplayıcılar kullanılarak analiz edilmiştir.Ön - test ve son - test uygulama sonuçlarına göre deney grubunda okuduğunu anlama becerisi, kontrol grubuna göre anlamlı düzeyde daha çok artış göstermiştir. Bu artış, deney öncesi okuduğunu anlama becerisi düşük olanlarda, yüksek olanlara göre daha çok gerçekleşmiştir. Anahtar Sözcükler: Okuma çemberi yöntemi, okuduğunu anlama, okuma becerisi, okuma tutumları. Besides enabling human being to attain different point of views, life skills and experiences, reading provides individual's social and cultural development, and it assures raising a posterity that have environmental consciousness and sense of responsibility. Therefore, the reading support to children from early childhood is important. The aim of the current study is to determine the effect of reading cycle method on the reading comprehension skills of the 7th grade middle school students. The population of the research is composed of the 7th grade middle school students in the academic year of 2015-2016, in Etimesgut, the district of Ankara. The sample of the study includes 117 students in 2 experimental and 2 control groups. 58 of these students are in experimental, and 59 of them are in control groups. The study was conducted along 5.5 months (22 weeks). While the teaching in the experimental group was based on the reading cycle method, a new strategy additional to the Turkish Teaching Curriculum, that in the control group was only based on Turkish Teaching Curriculum. The students were oriented to read as the program determined. In this study, amongst real test models, a pre-test and post-test experimental design with control group, which involves quantitative and qualitative methods, was utilized to analyze the hypothesis and problems.In order to determine the effect of reading cycle method on the reading comprehension skill of the 7th grade classes, the data obtained with the "Scale of Reading Comprehension" were analyzed using the statistical calculators on the website www.socscistatistics.com.The results of pre-test and post-test applications indicated that the reading comprehension skill in experimental group improved more at a significant level compared to that in control group. This improvement found to be greater in students who had low reading comprehension level compared to those who had high reading comprehension level before the experiment. Keywords: Reading cycle method, reading comprehension, reading skill, reading attitude.