Yeni kamu yönetimi anlayışı bağlamında Türkiye'de yükseköğretim hizmetlerinin etkinliği ve kalitesi açısından bir değerlendirme
Özet
20'nci yüzyılın son çeyrek döneminde sosyal, siyasal ve ekonomik alanda yaşanan değişmelerin yanı sıra bilgi, iletişim, teknoloji ve rekabet alanlarında meydana gelen gelişmeler kamu yönetimi anlayışında bir değişim ve dönüşüme neden olmuştur. Çalışmanın temel amacı, alternatif bir model olarak ortaya atılan Yeni Kamu Yönetimi anlayışının, Türkiye'deki yükseköğretim hizmetlerine etkilerinin incelenmesi, analiz edilmesi ve değerlendirilmesidir. Çalışma sonucunda elde edilen verilere göre; vakıflara yükseköğretim kurumları açma hakkı verilmesi, ülke genelinde yükseköğretim kurumlarının dengeli dağıtım politikaları, misyon farklılaşması ve ihtisaslaşma projesi, öğrenci değişim programları, uluslararasılaşma politikaları, ulusal tez merkezinin kurulması, açık erişim projesi, veri paylaşımı uygulamaları, dijital dönüşüm çalışmaları ve e-Devlet uygulamalarının Yeni Kamu Yönetimi yaklaşımının temel argümanları ile uyum sağladığı görülmektedir. Ancak, Yükseköğretim Kurulunun kurulması, öğretim elemanı yetiştirme politikaları ve 1992 ve 2018'deki yükseköğretim kurumları kurma politikalarının Yeni Kamu Yönetimi yaklaşımının temel değerleriyle çeliştiği sonucuna ulaşılmıştır. During the last quarter of the 20th century; the changes in the social, political and economic spheres as well as the developments in the fields of information, communication, technology and competition caused a change and transformation in the understanding of public administration. The main aim of the study; is to examine, analyze and evaluate the effects of the New Public Management (NPM) approach put forward as an alternative model on the higher education services in Turkey. According to the data obtained as a result of the study; it has been seen that such as granting foundations the right to open higher education institutions, policies of the balanced distribution of higher education institutions throughout the country, mission differentiation and specialization project, student exchange programs, internationalization policies, establishment of national thesis center, open access project, data sharing practices, digital transformation studies and e-Government practices have been in harmony with the basic arguments of the New Public Management approach. However, it was concluded that the establishment of the Council of Higher Education, the policies for the development of academic staff and the policies of establishing higher education institutions in 1992 and 2018 contradicted the basic values of the New Public Administration approach.