Frankfurt okulu ve sanat ilişkisi
Özet
ÖZET GÖK, Eşe, Frankfurt Okulu ve Sanat İlişkisi, Yüksek Lisans Tezi, Danışman: Dr. Öğrt. Üyesi Şule ÇELİKKAN, Kırıkkale 2019 Bu tez çalışmasının amacı, 20. yüzyılın başlarında çeşitli toplumsal sıkıntıların yaşandığı bir dönemde topluma yön vermek isteyen, Frankfurt Okulu'nu ve üyelerini tanımak, okulun kuruluşundan dağılma dönemine kadar geçen süre içerisinde okulun, sanata olan yaklaşımını ve katkılarını ortaya koyarak okul üyelerinden özelikle Theodor Adorno ve Walter Benjamin'in sanata dair görüşlerinin nasıl bir etki oluşturduğunu literatür taraması yolu ile ortaya koymaktır. Çalışma üç bölümden oluşmaktadır. Tezin birinci bölümünde Frankfurt Okulu'nun kuruluşu ve üyelerine genel bakış başlığı altında, Frankfurt Okulu öncesi dönem, okulun kuruluşu, okulun tarihçesi, okulun faaliyet gösterdiği zaman diliminde geçirmiş olduğu dönemleri, okulun ana ve diğer üyeleri ve okul hakkında genel bir bilgi verilmiştir. Tezin ikinci bölümünde Frankfurt Okulu'na özgü temel düşünsel yaklaşımlar ele alınmıştır. Bölümde, Frankfurt Okulu ve Eleştirel Teori, Frankfurt Okulu ve Aydınlanma Düşüncesi ve son olarak Frankfurt Okulu'nun Marksizm'e olan yaklaşımı değerlendirilmiştir. Tezin üçüncü ise Frankfurt Okulu'nun sanat ile olan ilişkisi ele alınmıştır. Frankfurt Okulu'nun ve okulun önemli üyelerinin sanata olan yaklaşımları değerlendirilmiştir. İlk olarak, Max Horkheimer ve sanat, sonra okulun iki önemli ismi olan Adorno ve Benjamin'in sanata olan eğilimleri kapsamında; Adorno ve sanat, kültür endüstrisi ve sanata yansıması, Adorno'da müziğin ayrıcalıklı rolü, Benjamin ve sanat, Benjamin'de Aura yitimi olarak sanat, yeni bir deneyim olanağı olarak sanat değerlendirilmiş, daha sonra Marcuse ve sanat, Habermas ve sanat düşünceleri ele alınmıştır. Bölümde Frankfurt Okulu ve edebiyata yer verilip son olarak genel bir değerlendirme yapılıp Frankfurt Okulu'nda sanatın önemi üzerinde durulmuştur. VI Son olarak sonuç bölümünde ise, Frankfurt Okulu, 1920'li yılların başında toplumun ve sosyal bilimlerin içinde bulunduğu karmaşık duruma çözüm bulmak amacıyla kurulduğu, Almanya'da kurulan ve üyeleri Alman düşünce geleneğinin etkisinde yetişmiş olmasından dolayı ilgi ve çalışma alanları yaşadığı toplumun izlerini taşıdığı, ilgi duydukları çalışma alanları ile derin bir şekilde yankı uyandırdıkları ve dönemin kültür alanında, toplum ve sanat tartışmalarına yön verdikleri elde edilen bilgiler çerçevesinde ortaya konulmuştur. SUMMARY GÖK, Eşe, Frankfurt School and Art Relations, High Thesis, Advisor: Dr. Instr . Member Şule ÇELİKKAN, Kırıkkale 2019 The purpose of this study is 20th years various social problems in the head of a given on the existence at the time wanting to give direction to society, Frankfurt School and recognize the member schools of the time until the dissolution period from the establishment of the school in, or approach to art and contributions from member schools putting forth especially Theodor Adorno and Walter Benjamin's views on the arts that create an impact on how literature survey is to determine the path . The study consists of three parts. In the first part of the thesis, under the title of the establishment and members of the Frankfurt School, a general information is given about the pre-Frankfurt school period, the establishment of the school, the history of the school, the periods the school has spent during the period in which it operates, the main and other members of the school and the school. In the second part of the thesis, basic intellectual approaches specific to Frankfurt School are discussed. In the chapter, Frankfurt School and Critical Theory, Frankfurt School and Enlightenment Thought and finally Frankfurt School's approach to Marxism are evaluated. The third is the relationship between Frankfurt School and art. The approach of the Frankfurt School and its important members to the arts was evaluated. First, Max Horkheimer and art, then the two important names of the school, Adorno and Benjamin's tendency to art; Adorno and the arts, cultural industries and artistic reflection, Adorno privileged role of music, Benjamin and art Benjamin in Aura loss as art, considered art as the possibility of a new experience, then Marcus and art, Habermas and artistic ideas are discussed. In the department, Frankfurt School and literature are given and finally a general evaluation is made and the importance of art in Frankfurt School is emphasized. Finally, in conclusion, the Frankfurt School, the community in the early 1920s and is located within the social sciences was established to find solutions to VIII complex situations, established in Germany and members due to be trained under the influence of German thought tradition of interest and that the traces of the society where working areas, interests. It is revealed that they have a deep repercussion with their study fields and they have given direction to the debates of society and art in the cultural field of the period .