Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorÇelik, Harun
dc.contributor.authorKöken, Oğuzhan
dc.date.accessioned2021-01-16T19:08:14Z
dc.date.available2021-01-16T19:08:14Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.uri
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12587/16518
dc.descriptionYÖK Tez ID: 644346en_US
dc.description.abstractGünümüzün önemli yaklaşımlarından FeTeMM (fen, teknoloji, mühendislik ve matematik) eğitimi, çağın ihtiyaçları olan üreten, geliştiren, eleştirel düşünen, sorgulayan, yaratıcı olan, teknolojiyi kullanabilen, elinde var olan kapsamı iyi bir şekilde değerlendirebilen, girişimci ve kendine güvenen bireyler yetiştirmeyi hedeflemektedir. Eğitim sistemimizde FeTeMM eğitimi kapsamında çalışmalar yürütülmekte ancak öğretmen ve öğrencinin karşılaşmış olduğu sorunlar gibi birçok olumsuz durum meydana gelmektedir.Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin FeTeMM eğitimi kapsamında farkındalıklarını, girişimcilik düzeylerini belirlemek ve Fen, Mühendislik ve Girişimcilik Uygulamaları kapsamında öğretmenlerin yeterliliklerini, görüşlerini, sorunlarını ve çözüm önerilerini tespit etmektir. Araştırmada, karma desen yöntemi kullanılmış, bu karma desen yönteminin türü olan sıralı açımlayıcı desen kullanmıştır. Çalışmanın nicel araştırma deseni betimsel yöntem, nitel araştırma ise fenomenoloji (olgu bilimi) deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2019-2020 eğitim öğretim yılında Şırnak İli, İdil İlçesinde farklı okullarda görev yapan 34 Fen Bilimleri öğretmeni oluşturmuştur. Çalışmada veri toplama aracı olarak, nicel verilerde Çevik (2017) tarafından geliştirilen "FeTeMM Farkındalık Ölçeği", Deveci ve Çepni (2015) tarafından geliştirilen "Girişimcilik Ölçeği" ve nitel verilerin toplanmasında ise araştırmacı tarafından geliştirilen "Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu" kullanılmıştır. Verilerin analizinde, nicel verilerde SPSS 25.0 paket programından yararlanılmış ve betimsel analiz yapılmıştır. Shapiro Wilks testi yapılarak her iki ölçeğinde normal dağılım gösterdiği belirlenmiştir. Betimsel analizlerde ortalama, standart sapma, frekans gibi ölçüm sonuçları, iki gruplu değişkenlerin analizinde bağımsız örneklemler için t-testi kullanılmıştır. Çalışma da ayrıca gruplara ait sonuçlar arası farkın önemini belirlemek amacıyla Cohen's d değeri hesaplanmıştır. Nitel verilerin analizinde de içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın sonucuna göre, fen bilimleri öğretmenlerinin FeTeMM farkındalık düzeylerinin iyi düzeyde olduğu ve FeTeMM farkındalıklarının cinsiyet, mesleki kıdem durumuna göre anlamlı farklılık göstermediği belirlenmiştir. Girişimcilik düzeyleri yönünden incelendiğinde öğretmenlerin kendilerini yeterli gördüğü, girişimciliğin cinsiyet ve mesleki kıdeme göre farklılaşmadığı görülmüştür. Yarı yapılandırılmış görüşme sonuçlarında ise fen bilimleri öğretmenlerinin çoğunluğu FeTeMM yaklaşımı kapsamında eğitim almadıklarını, eğitim alanlarında kendilerini yetersiz gördüğü, FeTeMM uygularken birçok sorun ile karşılaştıklarını ve imkânların, şartların ve bölgenin durumunun olumsuz etkilediği tespit edilmiştir. Öğretmenlerin bu durumlara önerilerinde ise en çok vurgu yapılan FeTeMM eğitimi alınması gerektiğidir. Ayrıca çalışmada ele alınan sorunların giderilmesi gerektiği, öğretmenlerin önerilerinden tespit edilmiştir.en_US
dc.description.abstractEducation of STEM (science, technology, engineering and mathematics), which is one of the most important approaches of today, aims to educate and raise entrepreneurs and self-confident individuals who can produce, enhance, think critically, examine, be creative, use technology and evaluate the existing scope well, within the demands of the age. Our education system also carries out studies within the scope of STEM but there are many negative cases such as problems faced by teachers and pupils.The aim of this research is to indicate the awareness, entrepreneurship levels of science teachers within the scope of STEM approach and to identify teachers' competencies, opinions, problems and solution suggestions within the scope of Science, Engineering and Entrepreneurship Practices.In the research, the mixed pattern method was used, the explanatory sequential pattern which is the type of this mixed pattern method was used. Descriptive method was used as the quantitative research pattern of the study while phenomenology (phenomenon science) pattern was used as qualitative research. The working group of research consists of 34 Science teachers working in different schools in İdil District of Şırnak Province in 2019-2020 academic year. In the study, "STEM-Awareness Scale" developed by Çevik (2017) in quantitative data, "Entrepreneurship Scale" developed by Deveci and Çepni (2015), and "Semi-Structured Interview Form" developed by the researcher in qualitative data were used as data collection tools. In the analysis of the data, SPSS 25.0 package program was used in quantitative data and descriptive analysis was made. By performing Shapiro Wilks test, it was determined that both of the two scales showed normal distribution. Measurement results such as average, standard deviation, frequency were used in descriptive analyses, t-test was used for indipendent samples in the analysis of two group variables, in two groups. The study also calculated Cohen's d value to determine the importance of the difference between the results of the groups. Content analysis technique was also used in the analysis of qualitative data. According to the results of the research, it was determined that science teachers' STEM awareness levels were good and their STEM awareness did not differ according to gender and professional seniority. When teachers are examined in terms of entrepreneurship levels, it is seen that they consider themselves adequate and entrepreneurship does not differ according to gender and professional seniority. In the semi-structured interview results, it was determined that the majority of science teachers did not receive education within the scope of STEM approach, they found themselves inadequate in the fields of education, encountered many problems while applying STEM, and the situation of conditions, conditions and region affected them negatively. The most emphasized in the suggestions given by the teachers for these situations is that STEM education should be taken. In addition, it was determined from the teachers' suggestions that the problems addressed in the study should be resolved.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherKırıkkale Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectEğitim ve Öğretimen_US
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleÖğretmenlerin fen, mühendislik ve girişimcilik uygulamalarındaki yeterlilikleri, sorunları ve çözüm önerilerien_US
dc.title.alternativeTeachers qualifications, problems and solution recommendations in practices of science, engineering and entrepreneurshipen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.contributor.departmentKKÜ, Fen Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim Dalıen_US
dc.identifier.startpage1en_US
dc.identifier.endpage143en_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster