• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@KKÜ
  • Enstitüler
  • Fen Bilimleri Enstitüsü
  • Matematik Ana Bilim Dalı
  • Yüksek Lisans Tez Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace@KKÜ
  • Enstitüler
  • Fen Bilimleri Enstitüsü
  • Matematik Ana Bilim Dalı
  • Yüksek Lisans Tez Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Simülasyon tabanlı sorgulayıcı öğrenme ortamında FeTeMM eğitiminin bilimsel süreç becerileri ve FeTeMM farkındalıklarına etkisi

Thumbnail

View/Open

Tam metin/Full text (3.767Mb)

Date

2018

Author

Duygu, Esra

Metadata

Show full item record

Abstract

Bu çalışmanın amacı, simülasyon tabanlı sorgulayıcı öğrenme ortamında gerçekleştirilen FeTeMM eğitiminin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerine ve FeTeMM farkındalık durumlarına etkisini araştırmaktır. Ayrıca öğrencilerin FeTeMM etkinlikleri ve bu etkinliklerde simülasyonların kullanımı hakkındaki görüşleri değerlendirilecektir. Araştırmanın çalışma grubu, Fen Bilgisi Öğretmenliği programına kayıtlı Genel Fizik Laboratuvarı III dersini alan 39 öğrenciden oluşmaktadır. Uygulama hafta da iki ders saati üzerinden gerçekleştirilmiş ve her bir etkinliğe iki hafta ayrılmıştır. Çalışma amaçları doğrultusunda nicel ve nitel verilerin bir arada kullanıldığı karma araştırma deseni kullanılmıştır. Bu kapsamda araştırmanın nicel boyutunda tek grup ön test-son test deneysel desen kullanılırken araştırmanın nitel boyutunda ise betimsel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın nicel verileri, ön test-son test şeklinde uygulanan "Bilimsel Süreç Beceri Testi" ve "FeTeMM Farkındalık Ölçeği" aracılıyla toplanmıştır. Nitel boyutta ise öğrencilerin uygulamalar hakkındaki görüşlerini belirlemek amacıyla yarı yapılandırılmış "FeTeMM Görüşme Formu" kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde ilişkili (bağımlı) t-testi yapılırken nitel verilerin analizi ise içerik analizi tekniği ile yapılmıştır. Nicel verilerin analiz sonuçlarına göre simülasyon tabanlı sorgulayıcı öğrenme ortamında gerçekleştirilen FeTeMM eğitimi, öğrencilerin bilimsel süreç becerilerinin gelişiminde ve FeTeMM farkındalık durumları üzerinde olumlu etkiye sahip olduğu ortaya çıkmıştır. Öğrenci görüşleri de bu sonuçları destekler niteliktedir. Öğrenciler görüşlerinde FeTeMM eğitiminin öğrenmeye etkisi kapsamında beceri gelişimi sağladığı, bilgiyi desteklediği ve derse karşı tutum ve motivasyonu artırdığı yönünde olumlu görüş belirtmişlerdir. Ayrıca öğrenciler, FeTeMM etkinliklerinde kullanılan simülasyon programının, mühendislik ürünü tasarlama ve geliştirme, deney yapma ve hataları aza indirgeme gibi önemli avantajlar sağladığını ifade etmişlerdir. Bunun yanı sıra programın etkili kullanılmaması ve programda var olan sınırlılığı birer dezavantaj olarak görmüşlerdir.
 
The aim of this study is to investigate the effect of STEM education on students' scientific process skills and STEM awareness situations in simulation based inquiry learning environment. In addition, students' ideas about STEM education and the use of simulations are be evaluated. The study group consists of 39 students who attended the General Physics Laboratory III course, which is registered in the Science Teacher Education Program. The practice was conducted over two lesson hours per week and each two hours of class time are allocated for each activity. For the purposes of this study, a mixed-method study using quantitative and qualitative data was used. In this context, a single group pre-test-post-test experimental design was used in the quantitative dimension of the research and descriptive research method was used in the qualitative dimension of the research. Quantitative data of the study were obtained in the form of pre-test-post test using "Scientific Process Skills Test" and "STEM Awareness Scale". In the qualitative dimension, a semi-structured "STEM Interview Form" was used to determine students ' views about applications. In the analysis of quantitative data, the paired samples t-test was conducted and qualitative data was analyzed using content analysis technique. According to the results of quantitative data analysis, STEM education conducted in simulation based inquiry learning environment has shown that students have a positive impact on the development of scientific process skills and on STEM awareness situations. The opinions of the students also support these results. While students expressed their positive ideas in the context of the influence of root education on learning, they also mentioned the difficulties faced in the training of STEM. In addition, students stated that the simulation program used for STEM education has significant advantages such as designing and developing engineering products, making experiments and minimizing errors. In addition, they pointed out that the program is not used effectively and that the limitation of the program is a disadvantage.
 

URI


https://hdl.handle.net/20.500.12587/17729

Collections

  • Yüksek Lisans Tez Koleksiyonu [139]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Guide | Contact |

DSpace@Kırıkkale

by OpenAIRE

Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || Kırıkkale University || OAI-PMH ||

Kırıkkale University, Kırıkkale, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Kırıkkale University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@Kırıkkale:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.