Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorÖzbay, Murat
dc.contributor.authorCan, Deniz
dc.date.accessioned2023-10-02T20:57:19Z
dc.date.available2023-10-02T20:57:19Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=qVqOZFj2DwNmvdf1oGFYiPtcVPSAE-NgUoeWsEnQ0O2ioiBTms6bHZGhCaFWK1-e
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12587/18584
dc.description.abstractAna dili eğitimi, bir milletin varlığını koruması adına oldukça önemli görülmektedir. Ülkemizde ana dili eğitiminin yapıldığı ders, Türkçedir. Dolayısıyla Türkçe öğretmeninin alan bilgisi, alan eğitimi, genel kültür, meslek bilgisi gibi alanlarda nitelikli olması gerekmektedir. Türkçe öğretmeni yetiştirme görevi, üniversitelerin eğitim fakültelerinin sorumluluğundadır. Eğitim fakültelerinin Türkçe ve Sosyal Bilimler Bölümü altında Türkçe Öğretmenliği Ana Bilim Dalı, Türkçe öğretmeni yetiştirmektedir. Türkçe öğretmenliği dört yıllık bir lisans eğitimini kapsamaktadır. Bu eğitimin içeriği YÖK tarafından belirlenen lisans programına göre düzenlenmektedir. 2018 yılına kadar eğitim fakülteleri 1998-1999 yılları arasında YÖK tarafından hazırlanan Türkçe Öğretmenliği Lisans Programı'nı kullanmış, 2008'de ise bu programın içeriği yeniden düzenlenmiş ve birtakım değişikliklere gidilmiştir. Bugün yürürlükte olan ise 2008'de uygulamaya alınan Türkçe Öğretmenliği Lisans Programı'dır. Türkçe öğretmenliği programından söz konusunu lisans programları kapsamında eğitim alan öğretmen adayları dört yıllık lisans eğitimini tamamladıktan sonra öğrtmen olarak atanabilmek için Kamu Personel Seçme Sınavı Öğretmenlik Alan Bilgisi Testi'ne girmektedir. Bu bağlamda çalışmanın amacı 1998 ve 2018 Türkçe Öğretmenliği lisans programının 2013 ve 2021 yılları arasında gerçekleştirilen Türkçe Öğretmenliği Alan Bilgisi Testiile uyumunu incelemektir. Bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden dokuman analizi kullanılmış ve veriler betimsel analiz yöntemine göre çözümlenmiştir. Bu amaç kapsamında Türkçe öğretmenliği lisans programındaki dersler Yükseköğretim Kurulunun belirlediği ders içeriklerine göre maddelenmiş ve 2013-2021 yılları arasında gerçkeleştirilen ÖABT Türkçe Öğretmenliği soruları ilgili başlıklara göre sınıflandırılmıştır. Bu dağılımlardan elde edilen sonuçlar yorumlanarak aktarılmıştır. Ayrıca elde edilen sonuçlar sayısal verilere dönüştürülmüştür. Sonuçların yorumlanmasında çizgi ve sütun grafiklerinden yararlanılarak anlaşılır ve detaylı yorumlamalara ulaşılmıştır. Böylece karmaşık ve zor bir yöntem gibi görünse de anlaşılması kolay yorumlar elde edilmiştir.Araştırma sonucunda elde edilen bulgular göstermiştir ki 2013-2021 yılları arasındaki ÖABT Türkçe Öğretmenliği sorularının alanlara göre dağılımı ilgili kılavuzda ilan edilen genel çerçeve ile uyumlu olmakla birlikte alt başlıklarda yıllara göre değişkenlik gösterebilmektedir. Hangi yıllarda hangi alt alanlarda soru sayısında artış ya da azalma olduğu gerekçelerle açıklanmaya çalışılmış, içeriklerdeki değişkenliğin nedenleri saptanmış ve çoktan seçmeli test maddeleriyle sorgulanmayacak içeriklere yönelik çeşitli önerilere yer verilmiştir.en_US
dc.description.abstractNative language education is considered highly important for the maintenance of a nation's existence. The lesson in which native language education is carried out in our country is the lesson of Turkish language. Therefore, a Turkish language teacher must be qualified in areas such as field knowledge, field education, world knowledge, and occupational knowledge. The faculties of education at universities are responsible for training Turkish language teachers. The Division of Turkish Language Teaching of the Department of Turkish and Social Sciences at the faculties of education trains Turkish language teachers. Turkish Language Teaching is a four-year undergraduate program. The content of this program is regulated based on an undergraduate program determined by the Council of Higher Education. Until 2008, the faculties of education had used the Undergraduate Program of Turkish Language Teaching, which was developed by the Council of Higher Education between 1998 and 1999, but in 2018, the content of this program was revised and some adjustments were made. The program that is in effect now is the Undergraduate Program of Turkish Language Teaching which was put into practice in 2008. After completing the four-year undergraduate program, teacher candidates who received education based on these programs in the departments of Turkish Language Teaching take the Teacher Field Knowledge Test (ÖABT) in Public Personnel Selection Examination (KPSS) in order to be appointed as a teacher. In this regard, the aim of this study is to analyse the consistence between the Undergraduate Program of Turkish Language Teaching developed in 1998 and 2018 and Teacher Field Knowledge Test for Turkish Language Teaching administered between 2013 and 2021. In this study, document analysis has been used as a method of qualitative research, and descriptive analysis has been employed in data analysis. In order to achieve this aim, the courses in Undergraduate Program of Turkish Language Teaching have been categorised with reference to the course contents determined by the Council of Higher Education, and them items in Teacher Field Knowledge Test for Turkish Language Teaching administered between 2013 and 2021 are classified regarding these categories. The results obtained from classifications of the items have been reported with their evaluations. Furthermore, the results have been transferred into quantitative data. In the evaluation process of the results, comprehensible and detailed evaluations have been made by means of line charts and bar charts. As a result, evaluations that can be easily understood have been made despite a complex and difficult method. The findings of the study have shown that the distribution of the items in Teacher Field Knowledge Test for Turkish Language Teaching administered between 2013 and 2021 based on the predefined categories was consistent with the general framework given in the exam guide; however, the distribution of the items based on sub-categories was different for each year. This study provides explanations about the reasons of the decrease or increase in the number of items in sub-categories for each year, reveals the reasons of variation in the content, and offers various suggestions about the content that cannot be tested through multiple-choice items.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherKırıkkale Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectEğitim ve Öğretimen_US
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleTürkçe öğretmenliği alan bilgisi testi sorularının lisans programıyla uyumunun incelenmesien_US
dc.title.alternativeExamination of the compatibility of Turkish teacher's field knowledge test questions with the undergraduate programen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.contributor.departmentKKÜ, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalıen_US
dc.contributor.institutionauthorCan, Deniz
dc.identifier.startpage1en_US
dc.identifier.endpage275en_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid760322en_US


Bu öğenin dosyaları:

DosyalarBoyutBiçimGöster

Bu öğe ile ilişkili dosya yok.

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster