Lisansüstü Öğrencilerinin Bilimsel Araştırmaya İlişkin Yeterlikleri ve Araştırmaya Yönelik Kaygılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi
Künye
Altıok, S., Yükseltürk, E., Üçgül, M. (2018). Lisansüstü Öğrencilerinin Bilimsel Araştırmaya İlişkin Yeterlikleri ve Araştırmaya Yönelik Kaygılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 8(2), 348 – 367.Özet
Lisansüstü düzeydeki katılımcılara bilimsel araştırmaları için ihtiyaç duydukları maddi ve işgücü vb. olanaklarını sağlayabilecek projetürlerinin tanıtımı, kabul ve ret alan proje örnekleri üzerinden tartışmaların yapılması, mevcut proje fikir ve önerilerinin geliştirilmesive iyileştirilmesi yoluyla araştırma projesi sürecine yönelik deneyim kazandırılması amacıyla TÜBİTAK desteğiyle 14-16 Aralık 2016tarihlerinde gerçekleştirilen “Sosyal Bilimlerde Bilimsel Araştırma Projesi Hazırlama Eğitimi” kapsamında, eğitime katılmak isteyenlisansüstü düzeyden katılımcıların bilimsel araştırmaya ilişkin yeterlikleri ve araştırma sürecine yönelik kaygıları çeşitli değişkenleraçısından incelenmiştir. Karma araştırma yöntemi kullanılarak gerçekleştirilen bu araştırmada nicel ve nitel veriler eşzamanlı olaraktoplanmış olup, nicel boyut betimsel araştırma yöntemlerinden tarama modeline, nitel boyut ise durum çalışması desenine uygun olarakplanlanıp gerçekleştirilmiştir. Araştırma, 27 ayrı üniversite, 28 ayrı bölümde öğrenim gören yüksek lisans ve doktora öğrencilerininyanı sıra öğrenimini yeni tamamlamış ve yardımcı doçent kadrosu bekleyen ya da yeni yardımcı doçent olmuş toplam 164 katılımcı ilegerçekleştirilmiştir. Araştırmada nicel veri toplama aracı olarak bireylerin bilimsel araştırmaya yönelik kaygılarını ve araştırma yeterlikleriniölçmek amacıyla iki ayrı ölçek kullanılmış, elde edilen nicel verilerin daha iyi yorumlanabilmesi ve daha detaylı tartışılabilmesi amacıylaaraştırmacılar tarafından uzman görüşü ve pilot uygulama yapılarak geliştirilmiş olan Öz-Değerlendirme Formu kullanılmıştır. Nicelverilerin istatistiksel analizinde parametrik olmayan testlerden Mann Whitney-U ve Kruskal Wallis H ile araştırma boyutları arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla Pearson Korelasyon Analizi testi kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre, katılımcılarınbilimsel araştırmaya ilişkin yeterliklerinin oldukça/yeterli düzeyinde, bilimsel araştırmaya yönelik kaygılarının ise ortalamanın üzerindehatta yüksek düzeyde olduğu belirlenmiş olup, bu durum çeşitli değişkenler açısından detaylı incelenmiş ve araştırmacı ve uygulayıcılaraçeşitli öneriler getirilmiştir. In this study, a group of postgraduate attendees who participated in the training supported by TÜBİTAK and called “Scientific ResearchProject Preparation Training in Social Sciences” were examined in terms of their research competencies, anxieties towards scientificresearch and other various variables. This training aimed to help the postgraduate attendees gain experience about scientific researchproject process. In order to facilitate the preparation of scientific research project proposals, participants were informed about the typesof projects that could provide them with financial and workforce support. Additionally, they were shown and motivated to discuss somesample proposals that were accepted and rejected. They also worked on developing and improving existing project ideas or proposals. Inthis research, mixed research method was used with the simultaneous collection of both quantitative and qualitative data. The quantitativedimension was designed in accordance with survey model whereas the qualitative part utilized case study design. The research was carriedout with a total of 164 participants from 28 different departments at 27 different universities who were masters or doctoral students.However, there were also participants who have recently completed postgraduate studies and were waiting for the assistant professorshipor those who have become an assistant professor recently. In the study, two separate scales were employed as quantitative data collectiontools to measure participants’ research anxiety and research competency. The self-evaluation form developed by the researchers throughthe elicitation of expert opinion and piloting was used in order to better interpret the obtained quantitative data and to discuss it in moredetail. For the statistical analysis of quantitative data, Mann Whitney-U test and Kruskal Wallis H test were preferred as non-parametrictests while Pearson’s Correlation Analysis was used to determine the relationship between research dimensions. According to the findingsof the research, it was revealed that the participants’ research competencies were quite sufficient whereas their anxieties towards researchwere above the average or even high. In addition, these findings were investigated in detail in terms of various variables and varioussuggestions were made to researchers and practitioners.
Kaynak
Yükseköğretim ve Bilim DergisiCilt
8Sayı
2Bağlantı
https://doi.org/10.5961/jhes.2018.277https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TXpJNU56RTJOZz09
https://hdl.handle.net/20.500.12587/346