Doğrudan Öğretim Modeli'nin Okuduğunu Anlama Becerilerine Etkisi
Künye
Kuşdemir, Y., Güneş, F. (2014). Doğrudan Öğretim Modeli'nin Okuduğunu Anlama Becerilerine Etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(32), 86 - 113.Özet
Bu araştırmanın amacı, Doğrudan Öğretim Modeli'nin ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerileri üzerindeki etkisini belirlemektir. Araştırmada yöntem olarak ön test - son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Çalışma grubu, 2012-2013 eğitim-öğretim yılında Ankara ili Keçiören ilçesindeki bir devlet ilkokulunda iki farklı sınıfta öğrenim gören 49 dördüncü sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen "Okuduğunu Anlama Testi", "Ana Fikir Değerlendirme Formu" ile "Özet Değerlendirme Formu" kullanılmıştır. Yarı deneysel desenin uygulama sürecinde deney grubundaki Türkçe derslerinde Doğrudan Öğretim Modeli'ne göre okuduğunu anlama becerilerinden metnin ana fikrini bulma ve metni özetleme öğretimi yapılmıştır. Deney grubunda yapılan uygulamalar araştırmacı tarafından yürütülerek toplam 14 haftada tamamlanmıştır. Deney grubundaki Türkçe dersi etkinliklerinin uygulanmasında derslerin her aşaması, Doğrudan Öğretim Modeli basamaklarına uygun olarak tasarlanmış ve uygulanmıştır. Araştırma sonucunda deney grubundaki öğrencilerin okuduğunu anlama, bilgilendirici ve hikâye edici metinlerde ana fikir bulma ve özetleme puanlarının yükseldiği anlaşılmıştır. Ayrıca deney ve kontrol gruplarının okuduğunu anlama, ana fikir bulma ve özetleme puanları arasında deney grubu lehine istatistikî bakımdan anlamlı farklılık olduğu tespit edilmiştir. The purpose of the present study is to investigate the effect of Direct Teaching Model on the reading comprehension skill of fourth grade elementary school students. In the study, as a research model, pretestposttest control group semi-experimental design was employed. The study group consists of 49 fourth graders attending two different classes in a state school located in Keçiören province of Ankara. As data collection instruments, "Reading Comprehension Test", "Main Idea Evaluation Form" and "Summary Evaluation Form" developed by the researcher were used. During the application process of semi-experimental design, within the context of the Turkish Language courses, of the reading comprehension skills, finding the main idea instruction and summarizing the text instruction were given to the experimental group students in line with Direct Teaching Model. The activities conducted in the experimental group were completed within 14 weeks by the researchers. In the experimental group, in the implementation of Turkish lessons, each stage of the class was designed and conducted according to stages of Direct Teaching Model. At the end of the study, it was concluded that the experimental group students' scores of reading comprehension, finding the main idea in informative and narrative texts and summarizing improved. Moreover, significant differences were found between the experimental group students' scores of reading comprehension, finding the main idea and summarizing and those of the control group students in favor of the experimental group.
Kaynak
Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi DergisiCilt
0Sayı
32Bağlantı
https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWpNek9Ea3pNdz09https://hdl.handle.net/20.500.12587/1153