Ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersi öğretim programında yer alan matematiksel kavramları kazanma durumlarına yönelik disiplinlerarası bir çalışma
Abstract
Bilim ve teknolojinin üretilmesi, bilimsel bilgilerinhızla yayılması, yaratıcı potansiyeli yüksekolan kişilerin yetiştirilmeleri ülkelerde, özellikle ekonomik ve siyasi bakımdan önemli değişimlerin yaşanmasını sağlamıştır. Hızlanan bu değişimlerin eğitim alanıyla birlikte, ülkeler arasında dasürekli gelişim ve yenilenme eğilimini yükseltmiştir. Daha çok bilginin yeni teknolojiyle beraber amaçlara yönelik olarak sınırsız rekabeti arttırmıştır. Hızla geçen zamanla birlikte yeni oluşumlar, teknolojik atılım ve eğitim sistemlerinin de etkilenmesi kaçınılmaz olmuştur. Bu da okullarda verilen Matematik ve Fen eğitimine ilgiyi artırmış ve çeşitli programların geliştirilmesini sağlamıştır. Bu araştırmaİstanbul ilinde bulunan ; Bahçelievler Mustafa Kemal Ortaokulu, Bahçelievler Şirintepe Ortaokulu ve Bahçelievler İmam Hatip Ortaokulu'nda katılmaya gönüllü 324 öğrenciyle yürütülmüştür. Ortaokul öğrencilerinin Fen Bilimleri dersindeki matematiksel kavramları kazanım durumlarını incelemek için Fen Bilimleri Dersindeki Matematiksel KavramlarıKazanım Testi 1ve Fen Bilimleri Dersindeki Matematiksel KavramlarıKazanım Testi 2 hazırlanmıştır. Bu çalışma nicel verilere dayalı genel tarama modelinden ilişkisel tarama modeli ile tasarlanmıştır. Çalışma da nitel veriler doküman incelemesi modeli ile tasarlanmıştır.Araştırma sonuçlarına göre,Matematik Notu, Fen Bilimleri Notu, Fen Bilimleri Dersindeki Matematiksel Kavramları Kazanım Testi 1 ve Fen Bilimleri Dersindeki Matematiksel KavramlarıKazanım Testi 2 değişkenlerinin normal dağılmadığı tespit edilmiştir. Yapılan analiz sonucunda matematik dersi notu ile Fen Bilimleri Dersindeki Matematiksel Kavramaların Kazanım Testi 1 ve Fen Bilimleri Dersindeki Matematiksel KavramlarıKazanım Testi 2 arasında orta düzeyde pozitif yönlü bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Fen bilimleri dersi notu ile Fen Bilimleri Dersindeki MatematikselKavramları Kazanım Testi 1 ve Fen Bilimleri Dersindeki Matematiksel KavramlarıKazanım Testi 2 arasında orta düzeyde pozitif yönlü bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Disiplinlerarası yaklaşımda özellikle problem çözme becerilerinin geliştirilmesindeki etkisini verimli olarak uygulayabilmek için, yapılacak olan çalışmalarda sürecin olabildiği kadar uzun tutulması önerilmektedir. Fen bilimleri eğitiminde özellikle Kuvvet ve Hareket, Işık ve Ses ve Elektriğin İletimi konularının matematik öğretim programı ile ilişkilendirilmesi önerilmektedir. Araştırmanın bundan sonraki çalışmalara katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Anahtar Kelimeler: Matematik Öğretimi, Fen Bilimleri Öğretimi, Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı, Disiplinlerarası Çalışma. The production of science and technology, the rapid spread of scientific knowledge and education of creative individuals with high potentials have ensured countries to experience important economic and political changes. These accelerating changes have increased the trend of continuous development and renewal along with the field of education. More and more information, together with new technology, has intensified unlimited competition as for objectives. Together with the time passing quickly, it has been inevitable for new formations, technological breakthroughs and the education systems to be influenced. This also has increased the interest in Math and Science Education given in schools and has led to the development of various programs. This research was conducted with 324 volunteer students in Bahçelievler Mustafa Kemal Middle School, BahçelievlerŞirintepe Middle School and Bahçelievler Imam Hatip middle school in İstanbul. "The Acquisition of Mathematical Concepts in Science Lessons 1" and "The Acquisition of Mathematical Concepts in Science Lessons 2" tests have been prepared in order to examine the status of the acquisition of mathematical concepts by middle school students. This study has been designed with relational scanning model based on quantitative data of general screening model. The qualitative data in the study has been designed with document review model. According to the research results, it has been observed that variables are not normally distributed among math grades, science grades and "The Acquisition of Mathematical Concepts in Science Lessons 1"and "The Acquisition of Mathematical Concepts in Science Lessons 2" tests. At the end of the research, it has been found that there is a moderate- positive relationship between maths grade and The Acquisition of Mathematical Concepts in Science Lessons 1 and The Acquisition of Mathematical Concepts in Science Lessons 2 tests. it has also been found that there is a moderate positive relationship between Science lesson grade and "The Acquisition of Mathematical Concepts in Science Lessons 1" and "The Acquisition of Mathematical Concepts in Science Lessons 2" tests. In Interdisciplinary approach, particularly in order to implement its effects on the development Problem-solving skills efficiently, it is advised that the process is kept as long as possible. In science education, it is advised that the subjects including, in particular, Force and Motion, Light, Sound and Transmission of and Electricity are associated with Maths Curriculum. The research is considered to contribute to subsequent studies. Key Words: Maths Education, Science Education, Science Lesson Curriculum, Interdisciplinary Study