Gürcistan'da yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin dil ihtiyaçları ile motivasyon engelleri arasındaki ilişki
Abstract
Bu çalışma; Tiflis YEE'de yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin dil öğrenme ihtiyaçları ve motivasyon engellerinin cinsiyet, yaş, meslek, eğitim durumu, daha önce Türkiye'ye gidip gitmeme vb. durumlara göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğini incelemek ve Türkçe öğrenenlerin dil öğrenme ihtiyaçları ile motivasyon engelleri arasındaki ilişkiyi tespit etmek amacıyla hazırlanmıştır. Araştırma Tiflis YEE'de 2018 yılında A2, B1, B2, C1 ve C2 düzeylerinde olan 108 kursiyer üzerinde yapılmıştır. Araştırmanın verileri Iwai vd. (1998) tarafından "Japanese Language Needs Analysis" isimli çalışmada kullanılan ve Çangal (2013) tarafından Türkçeye uyarlanan Türkçe Öğrenme İhtiyaçları Ölçeği ile Kikuchi ve Sakai (2009) tarafından geliştirilen, Altunkaya ve Boylu (2018) tarafından Türkçeye uyarlanan Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlere Yönelik Motivasyon Engelleri Anketi kullanılarak toplanmıştır. Çalışmada genel tarama yöntemlerinden biri olarak kabul edilen ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Verilerin analizinin yapılabilmesi için öncelikli olarak Kolmogorov Smirnov testi sonuçları, çarpıklık-basıklık değerleri ve histogram grafikleri ile verilerin dağılımına bakılmıştır. Normal dağılım göstermediğinin anlaşılması üzerine verilerin analizi için betimsel istatistik sonuçlarıyla birlikte non-parametrik testlerden Kruskal Wallis-H testi, Mann Whitney-U testi ve Spearman korelasyon analizi kullanılmıştır. Yapılan bütün analizlerde SPSS 25 paket programından yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda Tiflis YEE'de Türkçe öğrenen kursiyerlerin dil öğrenme ihtiyaçları "Ticaret Yapma, Eğitim ve İş İmkânı, Bireysel İlgi ve İhtiyaçlar ile Sınıf İçi İletişim Kurma" olmak üzere toplam dört alt boyutta ele alınmıştır. Kursiyerlerin dil öğrenme ihtiyaçları sırasıyla Sınıf İçi İletişim Kurma, Eğitim ve İş İmkânı, Ticaret Yapma ile Bireysel İlgi ve İhtiyaçlar olarak belirlenmiştir. Bunlardan Sınıf İçi İletişim Kurma ile Eğitim ve İş İmkânı alt boyutundan elde edilen puan ortalaması yüksek düzeydedir. Ticaret Yapma alt boyutunun ortalaması orta; Bireysel İlgi ve İhtiyaçlar alt boyutunun ortalaması ise zayıf düzeyde çıkmıştır. Ölçek genelinden elde edilen sonuçlara göre Tiflis YEE'de Türkçe öğrenen kursiyerlerin dil öğrenme ihtiyaçları yüksek düzeydedir. Tiflis YEE'de Türkçe öğrenen kursiyerlerin motivasyon engelleri "Öğrencilerin Hisleri ile İlgili Engeller, Yetersiz Materyal Kullanımı, İletişim Engelleri, Öğretmenlerin Yetkinliği ve Öğretim Stilleri" olmak üzere toplam dört alt boyutta incelenmiştir. Öğrencilerin motivasyon engellerinin hem ölçek genelinde hem de ölçeğin alt boyutlarında düşük düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu durum, kursiyerlerin motivasyonlarının yüksek olduğu şeklinde yorumlanabilmektedir. Kursiyerlerin dil öğrenme ihtiyaçları ile motivasyon engelleri arasındaki ilişki incelendiğinde pozitif yönlü ancak zayıf düzeyde bir ilişki bulunmuştur. Bu durum dil öğrenme ihtiyacı arttıkça motivasyon engellerinin de arttığı anlamına gelmektedir. Anahtar Kelimeler: Yabancı Dil Olarak Türkçe öğretimi, ihtiyaç, motivasyon, Yunus Emre Enstitüsü The purpose of this research is to examine whether the language learning needs and motivational challenges of learners of Turkish language in the YEI of Tbilisi reveal a significant difference based on gender, age, occupation, educational background, having been to Turkey etc. and to determine the relationship between the language learning needs and motivational challenges of learners of Turkish Language. The research was conducted among 108 trainees at A2, B1, B2, C1 and C2 levels of Turkish language proficiency during 2018 year in the YEI of Tbilisi. The data were collected by utilizing the Turkish Language Needs Analysis which was used by Iwai, et al. (1998) in the study titled "Japanese Language Needs Analysis" and adapted to Turkish by Çangal (2013) and Motivational Challenges Questionnaire of Learners of Turkish Language as a Foreign Language which was developed by Kikuchi and Sakai (2009) and adapted to Turkish by Altunkaya and Boylu (2018). In this study, relational screening method – which is accepted as one of the general screening methods – was utilized. In order to analyze data; Kolmogorov Smirnov Test results, skewness-kurtosis values and histogram graphs were examined together with distribution of data. After having realized that data had not revealed normal distribution; non-parametric Kruskal Wallis-H test, Mann Whitney-U test and Spearman Correlation Analysis were used together with descriptive statistical results for the analysis of data. The SPSS 25 package program was used in all analyzes. As a result of this research, the learning language learning needs of trainees who learn Turkish in the YEI of Tbilisi were approached in four sub-dimensions; "Trade, Educational and Job Opportunities, Individual Attention and Needs and Communication in The Classroom". Language learning needs of trainees were identified as Communication in The Classroom, Educational and Job Opportunities, Trade and, Personal Needs and Communication Respectively. The average score obtained from Communication in The Classroom and Educational and Job Opportunities sub-dimensions is high. While the average score of Trade sub-dimension is medium; it is at a low level for Trade sub-dimension. According to the overall results obtained from the scale, the language learning needs of the trainees who learn Turkish at the YEI of Tbilisi is at a high level. The motivational challenges of learners of Turkish Language in the YEI of Tbilisi were categorized in four sub-dimensions: " Challenges Related to The Feelings of Students, Use of Inadequate Materials, Communication Barriers, Competence of Teachers and Teaching Sytles". It is concluded that the motivational challenges of the students are low in both overall scale and sub-dimensions of the scale. This result could be interpreted as the high motivation of trainees. When the relationship between the language learning needs of learners and motivational challenges was examined; a positive, however, a weak relation was found. This means that, as the need for language learning increases, the motivationals challanges increase as well. Keywords: Teaching Turkish to Speakers of Other Languages, Need, Motivation.