Erdem Bayazıt'ın şiirleri üzerine bir inceleme
Özet
Türkiye'de yükselen İslamcılık anlayışı sanat, edebiyat, kültür gibi birçok alanda yansıma bulmuştur. Bu yansımalar dolayısıyla Mehmet Akif, Necip Fazıl Kısakürek'in açtığı yoldan ilerleyen Sezai Karakoç, Nuri Pakdil, Erdem Bayazıt, Rasim Özdenören gibi şair ve yazarlarla ismini duyuran yeni bir edebiyat anlayışı oluşmuş, bu çerçevede kimi adlandırmalar oluşmuştur. 1960'lardan sonra dönemsel kesintiler olsa da Sezai Karakoç'un Diriliş, 1970'lerin başından sonra uzun soluklu bir çıkışla Nuri Pakdil'in Edebiyat, 1970'lerin sonundan itibaren 1990'ların başına kadar Mavera dergileri etrafında şekillenen bir edebiyat anlayışı ortaya çıkmaya başlamıştır. Başka adlandırmalar kullanılıyor olsa da ortaya çıkan bu edebiyat çevresi için şimdiye kadarki adlandırmalar yetersiz kalırken yeni bir tanımlama ve adlandırma ortaya çıkmıştır: İslamcı Şiir. Büyük Doğu, Diriliş, Edebiyat ve Mavera dergileri etrafında yetişmiş önemli şairlerden olan Erdem Bayazıt, geçmiş İslami edebiyat birikimlerinden yararlanarak kendi şiir sesini yakalamıştır. Şiirlerinde şehir, tabiat, ölüm, aşk, sevgili, direniş gibi temaların öne çıktığı şair, bu kavramlar üzerinden yaşama dair düşüncelerini aktarmıştır. İnsanın yapıp etmelerinin nasıl bir sonuç ortaya çıkartacağının bilincinde olan şair, modern yaşamın insanın duygularına, yaşam alanlarına, ilişkilerine etkilerini görüp bu bağlamda şiirini konumlandırmış, modern yaşama karşı geleneksel, insanî ve doğal olanın yanında bir tavır belirlemiş, modern yaşama karşı alternatif oluşturarak bir teklifte bulunmuştur. Anahtar Sözcükler: İslamcılık, edebiyat, Mavera, Erdem Bayazıt, modern, gelenek, bilinç, İslamcı şiir. The concept of rising Islamism in Turkey has found reflection in many areas such as art, literature, culture. For of these reflections SezaiKarakoç, Nuri Pakdil, ErdemBayazıt, RasimÖzdenören who forwardfrom the path opened by Mehmet Akif andNecipFazılKısakürek's a met new concept of literature for has been announced by the names, some names have been formed within this framework.Although there were periodic cuts after 1960s, SezaiKarakoç'sDiriliş, Nuri Pakdil'sEdebiyat with a long period after the beginning of the 1970s, and literature began to appear around the Mavera magazines which starting from the late 1970s to the begand to a appear a new concept of literature ofthe 1990s. While other names have been used, a new naming anddefinition has been which is İslamıc poetry, because of the old naming and definition were insufficient in itsenvironment. ErdemBayazıt, one of theimportantpoetswhogrewuparoundtheBüyük Doğu, Diriliş, Edebiyat and Mavera magazines, has captured his ownstyle inpoetrybymakinguse of thepastIslamicliterature. In his poems, thepoet, whosethemessuch as city, nature, death, love, dear, resistancecameforward, conveyed his thoughts on life throughtheseconcepts. The poet, who is aware of how human beings will produce a result, and activies, by seeing theeffects of modern life on peoples feelings, life spaces and relationships and has positioned poetry in this context, has set an attitude such astraditional, human and natural againstmodern life. Keywords: Islamism, literature, mavera, ErdemBayazıt, modern, tradition, consciousness, Islamic poetry.