Devlet memurlarının naklen atanmalarında idarenin takdir yetkisinin yargısal denetimi
Abstract
Hukuk devleti anlayışının yerleşmiş olduğu hukuk düzenlerinin en başta gelen özelliği idarenin yargısal denetime tabi tutulmasıdır. Hukuk devleti ilkesinin gereği olarak idare, bütün eylem ve işlemlerini hukuk kurallarına uygun olarak yapmak zorundadır. İdari faaliyetlerin hukuka uygunluğu ise ancak yargısal denetimle gerçekleşebilir. Bu çalışmanın konusunu Devlet memurlarının naklen atanmalarında idarenin takdir yetkisinin yargısal denetimidir. İdarece kullanılan yetkilerin bir kısmı bağlı yetki iken bir kısmı ise takdir yetkisidir. Takdir yetkisinin sınırlarının daha net bir şekilde belirlenebilmesi bakımından öncelikle bağlı yetki hakkında bilgi verilmiştir. Ardından takdir yetkisi kapsamlı bir şekilde anlatılmaya çalışılmış ve son olarak naklen atamalarda kullanılan takdir yetkisinin yargısal denetimi örnek yargı kararlarıyla anlatılmıştır. Çalışma üç bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde önce bağlı yetki konusundan, bağlı yetkinin unsurları, kaynağı ve sonuçlarından bahsedilmiş, sonra takdir yetkisi konusu kapsamlı bir şekilde açıklanmaya çalışılmıştır. Bu kapsamda, idareye takdir yetkisi tanınmasının nedenleri, takdir yetkisinin idari işlemin unsurları ile ilişkisi, takdir yetkisinin sınırlarını belirleyen hususların neler olduğu, takdir yetkisinin arttığı ve azaldığı durumlar ayrıntılı bir biçimde anlatılmaktadır. İkinci bölümde, naklen atama kavramı üzerinde durulmakta, bu kavramın ne anlama geldiği, Devlet Memurları Kanunu ışığında açıklanmakta, ardından naklen atama müessesesinin benzer kurumlardan farklı yönleri ortaya konulmuştur.Üçüncü bölümde ise, naklen atama işlemlerinde idarenin sahip olduğu takdir yetkisinin yargısal denetimi, 657 sayılı yasanın düzenleniş biçimine uygun olarak anlatılmaktadır. Bu bölümde her bir konuda yapılan teorik açıklamalardan sonra, yargı kararlarına yer verilmiştir. Ayrıca, naklen atama işlemlerinde karşılaşılan özel durumlara yer verilmiştir. Bu bağlamda idarenin naklen atama konusunda sahip olduğu takdir yetkisinin genişlediği ve daraldığı durumlar incelenmiş ve son olarak takdir yetkisinin yargısal denetiminde idare mahkemeleri ve Danıştay'ca hangi ilkelerin kullanıldığı anlatılmıştır. The first property of law states is to subject the administration to the judicial review. In accordance with the principle of rule of law, administration should do all acts and transactions in accordance with the rules of law. Legality of administrative activities is possible with judicial supervision.Subject of this study is to explain the administration?s discretion of judicial control in the appointments of civil servants. The authorities used by administration are legal authorization and discretion. In order to determine more clearly the boundaries of discretion, first it has been informed about legal authorization. After that it has been informed about discretion. At last, the subject has been explained with sample judicial decisions.The study is composed of three parts. In the first part, the subject, facts, source and the results of legal authorization and also the explaining of discretion; in the second part, the appointments according to the law of civil servants; in the third part, the administration?s discretion of judicial control in the appointments have been explained.