Lise öğrencilerinin mutluluk ve sosyal görünüş kaygı düzeyleri ile sosyal medya tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi
Özet
Bu çalışmanın amacı lise öğrencilerinin sosyal medya tutumlarının çeşitli değişkenlere göre (cinsiyet, devam edilen lise türü, sınıf düzeyi, sosyal medyayı ne süredir kullandığı, sosyal medya kullanım sıklığı) incelenmesi ve lise öğrencilerinin sosyal medyaya ilişkin tutumları ile mutluluk ve sosyal görünüş kaygı düzeyleri arasında önemli bir ilişki olup olmadığının belirlenmesidir. Araştırmada amaçlı örneklem kullanılmıştır ve araştırma 2018-2019 eğitim öğretim yılında Kırıkkale ilinde bulunan çeşitli liselerde öğrenim görmekte olan 443 öğrencinin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma ilişkisel tarama modelinde olup veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu, Sosyal Medya Tutum Ölçeği, Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği, Oxford Mutluluk Ölçeği Kısa Formu kullanılmıştır. Veriler SPSS 25 (Statistical Package for Social Sciences) paket programı ile analiz edilmiştir. Araştırmada ilişkisiz (bağımsız) örneklemler t testi (Independent Samples T-Test) ve tek faktörlü varyans analizi (One-Way ANOVA) ve korelasyon analizi (Pearson Korelasyon Katsayısı) istatistiksel yöntemleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda lise öğrencilerinin sosyal medyaya yönelik tutumlarının olumlu olduğu, cinsiyet, lise türü ve sınıf düzeyine göre sosyal medya tutumunun anlamlı bir şekilde farklılık göstermediği, sosyal medyayı ne süredir kullandığı ve sosyal medya kullanım sıklığı değişkenlerine göre ise sosyal medya tutumunun farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır. Lise öğrencilerinin sosyal medya tutumu toplam değeri ile sosyal görünüş kaygısı arasında pozitif yönde düşük düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu, sosyal medya tutumu toplam değeri ile mutluluk arasında ise anlamlı bir ilişki olmadığı bulunmuştur. Anahtar Kelimeler: Sosyal Medya, Mutluluk, Sosyal Görünüş Kaygısı. The aim of this study is to investigate the social media attitudes of high school students according to various variables (gender, ongoing high school type, class level, how long they have used social media, the frequency of social media use) and is to determine whether there is an important relationship between high school students' attitudes towards social media and about happiness and social appearance anxiety. Purposive sample was used in the research and the research in various high schools in Kırıkkale 2018-2019 academic year, was carried out with the participation of 443 students in public schools. The research is correlational survey model and Personal Information Form, Social Media Attitude Scale, Social Appearance Anxiety Scale, Oxford Happiness Scale Short Form were used as data collection tools. Data were analyzed with SPSS 25 (Statistical Package for Social Sciences) package program. In the research, independent samples t test, single factor variance analysis (One-Way ANOVA) and correlation analysis (Pearson Correlation Coefficient) statistical methods were used. As a result of the research, it was concluded that the attitudes of the high-school students towards social media were positive, the social media attitude did not differ significantly according to gender, high school type and class level, and the social media attitude differed according to how long it has been using social media and the frequency of social media usage. It was found that there was a positive and low level relationship between social media attitude total value and social appearance anxiety of high school students, and there was no significant relationship between total value of social media attitude and happiness. Keywords: Social Media, Happiness, Social Appearance Anxiety.