Lise öğrencilerinin sosyal medya tutumları ile meslek seçimine ilişkin akılcı olmayan inançları arasındaki ilişkilerin incelenmesi
Özet
Bu çalışmanın amacı, lise öğrencilerinin sosyal medya tutumları ile meslek seçimine ilişkin akılcı olmayan inançları arasındaki ilişkileri incelemektir. Araştırmada küme örneklem kullanılmıştır ve katılımcıları Kırıkkale ilindeki liselerde öğrenimine devam eden, 267 kadın ve 252 erkek, toplam 519 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın yürütülmesinde ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu, Sosyal Medya Tutum Ölçeği (SMTÖ) ve Meslek Seçimine İlişkin Akılcı Olmayan İnançlar Ölçeği (MSİAOİÖ) kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 15.0 paket programı ve istatiksel yöntemlerden ilişkisiz (bağımsız) örneklemler t testi, tek faktörlü varyans analizi, korelasyon analizi (pearson korelasyon katsayısı) ve çoklu regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda lise öğrencilerinin sosyal medya tutumları ile meslek seçimine ilişkin akılcı olmayan inançları arasında düşük düzeyde, aynı yönlü anlamlı ilişki bulunmuştur. Lise öğrencilerinin sosyal medya tutumları cinsiyet, algılanan sosyo-ekonomik düzey, algılanan anne-baba tutumu ve sosyo-kültürel faaliyetlere katılım sıklığına göre farklılık göstermezken, sınıf düzeyi, okul türü ve sosyal medyada geçirilen süreye göre farklılık göstermektedir. Lise öğrencilerinin meslek seçimine ilişkin akılcı olmayan inançları, algılanan anne-baba tutumu ve sosyal ve kültürel faaliyetlere katılım sıklığına göre farklılık göstermezken, cinsiyet, sınıf düzeyi, okul türü, algılanan sosyo-ekonomik düzey ve sosyal medyada geçirilen süreye göre farklılık göstermektedir. Katılımcıların sosyal medya tutumlarının meslek seçimine ilişkin akılcı olmayan inançlarını yordamadaki rolüne ilişkin analizler incelendiğinde sosyal medya tutumu, meslek seçimine ilişkin akılcı olmayan inançları anlamlı şekilde yordamaktadır. Anahtar Kelimeler: Lise Öğrencisi, Sosyal Medya Tutumu, Meslek Seçimi, Akılcı Olmayan İnançlar The aim of this study is to examine the relationships between high school students' social media attitudes and their irrational beliefs about their choice of profession. Cluster sampling was used in the study and its participants consist of a total of 519 students, 267 females and 252 males, who continue their education in high schools in Kırıkkale. Relational screening model was used in conducting the research. In the research, personal information form, Social Media Attitude Scale (SMTO) and Irrational Beliefs about Profession Selection Scale (MSİAOİÖ) were used as data collection tools. SPSS 15.0 package program and statistical methods independent samples t test, single factor variance analysis, correlation analysis (pearson correlation coefficient) and multiple regression analysis were used for data analysis. As a result of the research, a low level positive correlation was found between high school students' social media attitudes and their irrational beliefs about their choice of profession. Social media attitudes of high school students do not differ according to gender, perceived socio-economic level, perceived parental attitude, and frequency of participation in socio-cultural activities, but it differs class level, school type, and time spent on social media. Irrational beliefs of high school students regarding their choice of profession, while it does not differ according to perceived parental attitude and frequency of participation in socio-cultural activities, but it differs according to gender, class level, school type, perceived socio-economic level and time spent in social media. When the analysis of the role of the participants' social media attitudes in predicting their irrational beliefs about the choice of profession is analyzed, the social media attitude predicts the irrational beliefs about the choice of profession. Keywords: High School Student, Social Media Attitude, Profession Selection, Irrational Beliefs