Trafikte kılavuzlu yeşil dalga
Özet
Trafikte yeşil dalga sistemiyle, araçlar kavşak dizilerinde duraksamadan kavşaklar arası belirlenen hız limiti dahilinde geçebilmektedirler. Yeşil dalga tıpkı bir sinyal dalgası gibi kavşaklardan daha ileri noktalara yayılır. Kılavuzsuz yeşil dalga ile sürücülerin durağan bir yeşil dalga hız limitine uyması istenir. Ancak araçlar trafikte yeşil dalga üzerinde ilerlerken kendi hızlarını çoğu zaman yeşil dalga hızına uyduramazlar. Bu yüzden birlikte hareket eden araç kümelerinde, kurala uymayan araçlardan dolayı bozulmalar meydana gelebilir. Trafiğin düzenini etkileyebilecek çok fazla değişken bulunmaktadır. Bir aracın bile dahili veya harici faktörlere bağlı olarak oluşturduğu trafik düzenini bozucu durum, arkasından gelmekte olan tüm araçları etkileyebilmektedir. Kurulacak olan düzenleyici sistemin ulaşılabilirlilik, kurulum maliyetinin düşük olması, tüm araçlar tarafından ortak kullanılabilmesi, kolay anlaşılır ve belirlenen hız kuralına uymayı teşvik edebilmesi gerekmektedir. Bu amaçlarla bu tezde sürücülere hedef gösteren, bilgilendiren görsel bir sistem önerilmektedir. Kılavuzlu yeşil dalga dediğimiz bu sistem, tekil araç içi bir uyarı sisteminden farklı olarak trafikteki tüm araçlar için ortak bir bilgi kaynağı oluşturmaktadır. Burada araçların üzerine çeşitli donanımlar eklenmeden, kişisel kullanımın ötesinde trafiği toplu olarak düzenlemek amaçlanmaktadır. Kavşak noktaları arasındaki yolların şerit sayısına ve geometrik özelliklerine göre araçlar belirli süre aralıklarıyla kümelendirilmektedir. Kavşaklar arasındaki tüm trafik ağlarına kılavuzlu yeşil dalga sisteminin uygulanmasıyla, yollarda belirli bir hızla ilerlemekte olan yeşil dalga kılavuzu, araç kümelerine kırmızı ve yeşil LED'li işaretçilerle görselleştirilmektedir. Sürücülerin belirlenen kılavuz hızıyla ilerlemeleri sağlanarak kavşak noktalarında oluşan araç yoğunluğu azaltılacaktır. Böylece kavşaktan direkt doğrultuda gidecek olan araçlar duraksamadan yollarına devam edebilecek, dönecek araçlar ise mecburen biraz bekletilerek kılavuza dahil edilecektir. Bu tez çalışmasında hem dönüşlü hem dönüşsüz durumlar ayrı ayrı simüle edilerek kılavuzlu ve kılavuzsuz yeşil dalga sistemleri karşılaştırılmıştır. Sonuçta kılavuzlu yeşil dalga sisteminin kılavuzsuz yeşil dalga sisteminden çok daha verimli olduğu ve trafik akışını hızlandırdığı görülmüştür. With the green wave system in traffic, the vehicles can pass within the speed limit determined between the intersections without stopping at the intersection sequences. The green wave propagates farther from intersections, just like a signal wave. With the unguided green wave, it is desirable for the drivers to follow a static green wave speed limit. However, the vehicles usually can not adapt their speed to the green wave speed as they travel on the green wave in traffic. For this reason, there is a possibility that the groups of vehicles will be deteriorated due to the vehicles that do not comply with the rule. There are too many variables that can affect the flow of the traffic. Even just one vehicle's infraction due to internal or external causes may affect all the vehicles coming from behind. The regulatory system to be installed should be able to promote accessibility, low cost of installation, common use by all vehicles, easy understanding and compliance with established speeding rules. In accordance with these objectives, a visual system informing the drivers and showing them the target is proposed in this thesis. This system is called "guided green wave" and it creates a common source of information for all vehicles in the traffic unlike the warning systems installed into each vehicle individually. It is aimed here to organize the traffic collectively beyond the personal use without adding various equipment on the vehicles. The vehicles are clustered with certain time intervals according to the number of lanes and geometrical characteristics of the roads between the intersection points. With the application of the guided green wave system to all the traffic networks among intersections, the green waveguide, which is traveling at a certain speed in the way, is visualized to the vehicle clusters with red and green LED indicators. By ensuring that the drivers go with the determined guidance speed, the vehicle intensity at the intersection points will be reduced. Thus, vehicles moving in straight direction from the intersection will be able to continue on their way without stopping; however, the turning vehicles will attend the guide after waiting a short time inevitably. In this thesis study, the guided and guideless green wave systems have been compared simulating the cases with and without turnings separately. As a result, the guided green wave system has been found to be much more efficient than the guided green wave system and to accelerate the traffic flow.