Kırıkkale ilinde hastaneye başvuran annelerin 0-24 aylıkçocuklarını besleme davranışları
Özet
Akkuş S, Kırıkkale ilinde hastaneye başvuran annelerin 0-24 Aylık Çocuklarını Besleme Davranışları, Kırıkkale Üniversitesi Tıp Fakültesi, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı, Sevda Akkuş, Uzmanlık Tezi, Kırıkkale, 2021. Bu çalışmada amaç Kırıkkale ilinde Kırıkkale üniversitesi hastanesine başvuran annelerin 0-24 ay çocuklarını besleme davranışlarını incelemek, annelerin anne sütü, tamamlayıcı beslenme konularında eğitim düzeylerini belirlemek, bu konularda gerekli uygulamalar geliştirmek için zemin hazırlamaktır. Çalışmamızda Ocak 2020 ve Ağustos 2020 tarihleri arasında Kırıkkale Üniversitesi Tıp Fakültesi'ne başvuran 400 annenin 0-2 yaş çocuklarını besleme davranışları değerlendirilerek toplum alışkanlıkları gözden geçirildi. Bulgular SPSS 26 paket programı kullanılarak analiz edildi. %12,5'i (n=50) sağlık çalışanı, %67'si (n=268) ev hanımı ve %20,6 sı (n=82) diğer (bankacı, işçi, memur, avukat, öğretmen, müdür, öğrenci, polis ve tekstil çalışanı) grubundadır. Tek çocuğu olan anneler %30,5'tir. Araştırmaya katılan annelerin %25,3'ü ilkokul, %56,9 u lise ve üzeri eğitim almışken, %2,5'i okur-yazar değildi. Annelerin doğum şekli 49,5 sezaryen, spontan vajinal yol ile %48,3'tü. Annelerin emzirme süreleri annelerin mesleklerine göre farklı bulunmadı (p>0.05). Annelerin çocuklarını ilk 6 ay sadece anne sütü ile besleme sürelerinin annelerin mesleklerine göre değiştiği saptandı (p<0.05). Katılımcıların ek gıdaya başlama zamanlarının annelerin meslek grubuna göre değişmediği görüldü (p>0.05). Sağlık çalışanlarının anne sütü ve ek gıda başlama konusunda eğitim alımları diğer meslek gruplarına göre anlamlı olarak yüksek saptandı (p<0.05). Sonuç olarak, çoğunluğun 30 yaş ve üzerinde olan "ANNE" katılımcılarımızın, eğitim düzeyi lise düzeyi ve üzerinde olmakla beraber ilk 6 ay sadece anne sütü alımı ise yeterli saptanmadı. Anahtar Sözcükler: Anne sütü, Emzirme, Beslenme eğitimi, Tamamlayıcı beslenme, Formül mama Akkuş S, Feeding Behaviors of Mothers Admitted to Hospital in Kırıkkale Province for Their 0-24 Months Old Children, Kırıkkale University Faculty of Medicine, Department of Pediatrics, Sevda Akkuş, Specialization Thesis, Kırıkkale, 2021. The aim of this study was to examine the child-feeding behaviors in mothers of children 0-24 months of age who presented to Kırıkkale University Hospital in Kırıkkale, to determine the education levels of mothers regarding breast milk and complementary nutrition, and to prepare the groundwork for developing necessary practices on these issues. In our study, social behaviors were reviewed by evaluating the feeding habits of 0-2 years old children of 400 mothers who applied to Kırıkkale University Faculty of Medicine Training and Research Hospital between January 2020 and August 2020. Findings were analyzed using SPSS 26 package program. 12.5% (n = 50) of the mothers are healthcare workers, 67% (n = 268) are housewives, and 20.6% (n = 82) are others (banker workers, worker, officer, lawyer, teacher, manager, student, poliçe, and textile worker). 30,5% of mothers with only one child. While 25.3% of the mothers participating in the study had primary school, 56.9% had high school or higher education, 2.5% were illiterate/unschooled. Delivery type of mothers are 48.3% spontan vaginal, 49.5% caserean sectio type. The breastfeeding durations of the mothers did not differ according to the professions of the mothers (p> 0.05). It was determined that the times of mothers feeding their children exclusively with breast milk for the first 6 months varied according to the profession of the mothers (p <0.05). It was observed that the time when the participants started supplementary or complemantary food did not differ according to the profession group of the mothers (p> 0.05). Healthcare workers' training on breastfeeding and complementary food intake was found to be significantly higher than other occupational groups (p <0.05). As a result, the education level of our participants, who were over 30 years of age and older, was found to be high school level and above, however only breast milk intake was not sufficient for the first 6 months. Keywords: Breast milk, Breastfeeding, Nutrition education, Complementary feeding, Baby formula