Geleceğin okulları: Bir metafor analizi çalışması
Abstract
Bu çalışmanın amacı geleceğin okullarına yönelik okul yöneticileri ve öğretmenlerin metaforik algılarını belirlemektir. Araştırmada nitel çalışma modeli kullanılmıştır. Bu kapsamda olgubilim deseni kullanımı tercih edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, Kırıkkale il merkezindeki ilköğretim kurumlarında görev yapan 75 okul yöneticisi ve 100 öğretmen oluşturmaktadır. Okul yöneticileri ve öğretmenlerin geleceğin okullarına yönelik metaforik algılarını belirlemek amacıyla, "Geleceğin okul yöneticileri ..… gibidir, çünkü ….. ", "Geleceğin öğretmenleri ….. gibidir, çünkü ….. ", "Geleceğin öğrencileri ….. gibidir, çünkü …..", "Geleceğin velileri ….. gibidir, çünkü …..", "Geleceğin eğitim ve öğretim faaliyetleri ….. gibidir, çünkü …..", "Geleceğin okulları ….. gibidir, çünkü ….. " ifadelerinin yer aldığı yarı yapılandırılmış metafor belirleme formu kullanılmıştır. Bu çalışmada veri değerlendirme yöntemi olarak içerik analizi kullanılmıştır. Kodlayıcılar arasındaki ortalama güvenlik değeri %96 olarak bulunmuştur. Araştırmada okul yöneticileri, geleceğin okul yöneticilerine yönelik 30, geleceğin öğretmenlerine yönelik 30, geleceğin öğrencilerine yönelik 35, geleceğin velilerine yönelik 41, geleceğin eğitim ve öğretim faaliyetlerine yönelik 34, geleceğin okullarına yönelik 34 çeşit metafor belirtmişlerdir. Öğretmenler, geleceğin okul yöneticilerine yönelik 68, geleceğin öğretmenlerine yönelik 63, geleceğin öğrencilerine yönelik 61, geleceğin velilerine yönelik 63, geleceğin eğitim ve öğretim faaliyetlerine yönelik 66, geleceğin okullarına yönelik 55 çeşit metafor belirtmişlerdir. Okul yöneticileri ve öğretmenlerin geleceğin okul yöneticileri, öğretmenleri, öğrencileri, velileri, eğitim ve öğretim faaliyetleri ve okullarına ilişkin görüşlerinin genellikle olumlu yönde olduğu, olumsuz görüşlerin az olduğu tespit edilmiştir. Okul yöneticileri ve öğretmenler, geleceğin okul yöneticileriyle ilgili en fazla ''yol gösteren/aydınlatan'' kategorisinde metaforlar üretmişlerdir. Okul yöneticileri geleceğin öğretmenleri ile ilgili en fazla ''teknoloji uzmanı olan'' kategorisinde görüş belirtirken; öğretmenler en fazla ''yol gösteren/aydınlatan'' kategorisinde metaforlar üretmişlerdir. Okul yöneticileri ve öğretmenler geleceğin öğrencileri ile ilgili en fazla ''teknolojiye ayak uyduran'' kategorisinde metaforlar üretmişlerdir. Geleceğin velileriyle ilgili okul yöneticileri ve öğretmenler en fazla ''koruyan/destek olan'' kategorisinde görüş belirtmişlerdir. Okul yöneticileri, geleceğin eğitim ve öğretim faaliyetlerine yönelik en fazla ''teknoloji kullanımı'' kategorisinde, öğretmenler en fazla '' yaparak yaşayarak öğrenme/üretme'' kategorisinde metafor üretmişlerdir. Geleceğin okullarıyla ilgili ise okul yöneticileri ve öğretmenler en fazla ''üretim ve beceri merkezi'' ile ''teknolojik platform'' kategorilerinde görüş belirtmişlerdir. The purpose of this research is to determine the metaphorical perceptions of school managers and teachers about the schools of the future. In the research, phenomenological method has been used in the scope of qualitative research method. The sample of the study consists of 75 school managers and 100 teachers working in primary education institutions in Kırıkkale. A semi-structured metaphor identification form including the expressions "The school managers of the future are like ..… because ….. ", "The teachers of the future are like….. because …..", ''The students of the future are like ….. because ….. '', '' The parents of the future are like ….. because ….. '', ''The education activities of the future are like ….. because …..'', "The schools of the future are like ….. because…..'' are used. Content analysis technique has been used in data analysis. Average reliability value of the research among encoders is determined as 96%. In this research, school managers developed 30 metaphors for the managers of the future, 30 for the teachers of the future, 35 for the students of the future, 41 for the parents of the future, 34 for the education activities of the future, and 34 for the schools of the future. Teachers stated 68 metaphors for the managers of the future, 63 for the teachers of the future, 61 for the students of the future, 63 for the parents of the future, 66 for the education activities for the future, and 55 for the schools of the future. The metaphors of school managers and teachers about the school managers, teachers and schools of the future are generally positive and negative opinions are few. School managers and teachers have mostly developed metaphors in the category of "guiding/illuminating" about the school managers of the future. While the majority of school managers consider managers of the future as "technology experts", less of the teachers state this opinion. While school managers have mostly developed metaphors about the teachers of the future in the category of ''technology experts", teachers have mostly developed metaphors about the teachers of the future in the category of "guiding/illuminating". School managers and teachers have mostly developed metaphors about the students of the future in the category of "keep up with technology". School administrators and teachers expressed their opinions in the category of "protecting/supporting" the most about the parents of the future. School administrators developed metaphors in the "use of technology" category for the education activities of the future the most, and teachers in the category of "learning by doing and experience/creating" the most. School managers and teachers have mostly developed metaphors in the categories of "production and skill center" and "technological platform" about the schools of the future.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=qVqOZFj2DwNmvdf1oGFYiB5dfIc3CjqoJtgxHQFILKEjo5qdiOnfEpq_ASGpNsMvhttps://hdl.handle.net/20.500.12587/18454