Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorErol, Ayten
dc.contributor.authorKaymak, Fethiye Birsen
dc.date.accessioned2023-10-02T20:57:13Z
dc.date.available2023-10-02T20:57:13Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=qVqOZFj2DwNmvdf1oGFYiHXK473F9znqZRX1lv2sXwTIew-Aaa6TVNnvsKEJ-b7H
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12587/18567
dc.description.abstractİslâm aile hukukunda nafaka, hak sahibine hakkının verildiği, sorumluluğu bulunan kişinin sorumluluğunu yerine getirdiği, bir kimsenin diğer canlıların hayatiyetinin sürdürülmesine katkı sağlamanın yanı sıra, eşya ve maldan yararlanmanın sürekliliğinin temini ve toplumda yardımlaşma ve dayanışma duygularının hâkim kılınarak toplumun sosyal korunmasının sağlandığı bir sistemdir. İslâm aile hukuku ilişkisinden kaynaklanan nafaka çerçevesinde bireyin önce kendisinin sonra eşinin, usûl, fürû' ve diğer mahrem yakınlarının nafakalarını sağlamakla yardımda bulunması dinî, ahlâki ve hukukî bir sorumluluktur. Evlilik birliği içinde kadının nafakasıyla sorumlu olan tek kişi kocasıdır. Hısımlık ilişkisi çerçevesinde usûlün nafakasıyla ilk sorumlu olan ve kişinin mükellefiyette ortak olmadığı fürû'udur. Bu açıdan İslâm aile hukukunda gerek evli kadının gerekse usûlün haklarının ayrıca korunduğu, toplum ve aile yapısı için ne kadar önemli bir yere sahip oldukları görülmektedir. Çalışmamızda evlilik birliği içinde nafakanın gerekli olması için mükellefiyet şartları, hukuki dayanaklar ve nafaka mükellefiyetinin düşmesine yer verilmiş, evlilik birliğinin bazı sebepler dâhilinde son bulmasından dolayı iddet nafakasıyla da mükelleflerin ve hak sahiplerinin durumları tespit edilerek çözümler sunulmuştur. Süresiz nafaka uygulamasıyla adaletsizliklerin olduğu, bireyde, toplumda ve aile yapısında ne kadar zarara sebebiyet verdiği örnekler dâhilinde görülmüştür. İslâm aile hukukunda evlilik, hısımlık ve mülkiyet olmak üzere üç sebebe dayanarak nafaka verildiği, süresiz veya süresi belli yıllara ayrılmış nafaka uygulamasının bu üç sebepten hiçbiriyle uyuşmadığı, İslâm'ın genel ilkeleriyle bağdaşmadığı görülmüştür. İslâm aile hukukunda hısımlık nafakasının evlilik nafakasıyla birbirini tamamlayıcı mahiyette hükümler içerdiği ve belli bir sistematik içinde mükellefiyetlerin belirlendiği, bir kimsenin evlilik veya hısımlık nafakasıyla mükellef olacak kimsesi bulunmadığında "velisi olmayanın velisi devlettir" anlayışıyla sosyal devletin gereği olarak nafakayı üstlenmesi gerektiği görülmüştür. İslâm aile hukukunun konuya ilişkin genel hükümleri ve ilkeleri incelendiğinde her dönem ve zamana hitap ederek günümüz nafaka problemlerinin çözümünde de başvurulacak ilk kaynak olduğu görülmektedir.en_US
dc.description.abstractIn Islamic family law, alimony is a system in which the rightful owner is granted his right, the person responsible for it fulfills his responsibility, contributes to the maintenance of the life of other living beings by a person, as well as ensuring the continuity of the use of goods and property, and ensuring the social protection of society by dominating the feelings of help and solidarity in society. It is a religious, moral and legal responsibility for an individual to assist in providing alimony to himself, his wife, usul, furu' and other intimate relatives first within the framework of alimony arising from an Islamic family law relationship. The husband is the only person in the marital union who is responsible for the woman's alimony. Within the framework of the kinship relationship, Furu' is the first person responsible for the maintenance of the procedure and no one is a partner in the obligation. From this point of view, it is seen how important the rights of both the married woman and the procedure are also protected in Islamic family law, and how important they have for society and family structure. In our study, in order for alimony to be required in the marriage union, taxpayer conditions, legal bases and the reduction of alimony were included, and the situations of taxpayers and rights holders with alimony due to the termination of the marriage union for some reasons were determined and solutions were presented. It has been seen within the examples that there are injustices with the application of alimony indefinitely and how much damage it causes to the individual, society and family structure. In Islamic family law, alimony is given on the basis of three reasons: marriage, inheritance and property, the application of alimony indefinitely or for certain years does not correspond to any of these three reasons, it has been seen that it is incompatible with the general principles of Islam. In Islamic family law alimony alimony contains provisions on the complementary nature of marriage, kinship, and certain obligations of marriage or kinship in a systematic specified by a set of alimony when there is not anyone to be amenable to a person's parents is a country of parents who" with the understanding that the alimony assume it was observed that as a requirement of the social state. When the general provisions and principles of Islamic family law are examined, it is seen that it is the first source to be applied in solving today's child support problems by addressing every period and time.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherKırıkkale Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectDinen_US
dc.subjectReligionen_US
dc.titleİslâm aile hukuku ilişkisinden kaynaklanan nafakaen_US
dc.title.alternativeAlimony in terms of Islamic family lawen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.contributor.departmentKKÜ, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Temel İslam Bilimleri Ana Bilim Dalıen_US
dc.contributor.institutionauthorKaymak, Fethiye Birsen
dc.identifier.startpage1en_US
dc.identifier.endpage123en_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid763645en_US


Bu öğenin dosyaları:

DosyalarBoyutBiçimGöster

Bu öğe ile ilişkili dosya yok.

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster