dc.contributor.advisor | Demir, Üyesi Musa | |
dc.contributor.author | Başaran, Meltem | |
dc.date.accessioned | 2023-10-02T20:57:18Z | |
dc.date.available | 2023-10-02T20:57:18Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=qVqOZFj2DwNmvdf1oGFYiMKRy9SOjqJsrjVrGvW3n_-UOKnV0a6w9RDpvT6CqSnJ | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12587/18583 | |
dc.description.abstract | İletişim, toplumda yaşayan insanların ilgi, istek, hayallerini aktarabilmesi ve yaşamını sürdürebilmesi için zorunlu olan bir süreçtir. İnsanların günlük hayattaki iletişim sürecinde ise en çok kullandığı temel dil becerisi dinleme, sonrasında konuşmadır. İnsanların konuşması bir yana, teknolojik yeniliklerle geliştirilen cihazların bile yapay zekâ aracılığıyla konuşturulmasının hedeflendiği bu dönemde konuşma eyleminin önemi yadsınamaz. Konuşmanın, insan olmanın gereği olmasıyla beraber hazırlıksız konuşma becerisinin etkili kullanımı ve geliştirilmesi de sosyal hayat için büyük önem arz etmektedir. Bu doğrultuda çalışmanın amacı, eğitimde kullanılan konuşma halkası tekniğinin öğrencilerin hazırlıksız konuşma becerisine ve konuşma kaygısına etkisini incelemektir. Çalışma grubu, 2019-2020 eğitim-öğretim yılında Ankara ili Mamak ilçesinde bulunan 2 ortaokulun 7. sınıfında öğrenim gören toplam 4 şubedeki 57 öğrenci ile oluşturulmuştur. Bu okullardan biri deney diğeri ise kontrol grubu olarak atanmıştır. 28 öğrencinin oluşturduğu deney grubuna 8 hafta boyunca konuşma halkası tekniği kullanılarak uygulama yapılırken 29 öğrencinin oluşturduğu kontrol grubuna araştırmacı tarafından herhangi bir uygulama yapılmamış ve Türkçe Dersi Öğretim Programı içerisinde yer alan konuşma yöntem ve tekniklerinin uygulandığı varsayılmıştır. Çalışmada, ön test son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Ön test ve son testteki hazırlıksız konuşmaları elde etmek için araştırmacı tarafından tasarlanan 6 hazırlıksız konuşma sorusu öğrencilere sorulmuştur. Ön test ve son test ile birlikte 10 haftalık uygulama süresini içeren bu çalışmadaki veriler araştırmacı tarafından şekillendirilen kişisel bilgi formu, Çintaş Yıldız ve Yavuz (2012) tarafından geliştirilen "Etkili Konuşma Ölçeği" ve Demir ve Melanlıoğlu (2014) tarafından geliştirilen "Ortaokul Öğrencileri İçin Konuşma Kaygısı Ölçeği" kullanılarak işlenmiş ve SPSS v22.0 paket programları aracılığıyla analiz edilmiştir. Uygulamadan hazırlıksız konuşma becerisine yönelik elde edilen sonuçların, deney grubu lehine anlamlı bir fark gösterdiği tespit edilmiştir. Buna göre, konuşma halkası tekniğinin hazırlıksız konuşma becerisini geliştirmede etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Konuşma kaygısına yönelik elde edilen sonuçlar ise deney grubu ve kontrol grubu arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark göstermemiştir. Bu durumda, konuşma halkası tekniğinin konuşma kaygısı üzerinde yeterince etkisi olmadığı tespit edilmiştir. | en_US |
dc.description.abstract | People living in society require communication to express their interests, wishes, and dreams, as well as to continue their lives. The basic language skill that people use the most in the communication process in daily life is listening, followed by speaking. The importance of the act of speaking is undeniable in this century, in which it is aimed not only to make people talk, but also to make the devices developed with technological innovations talk through artificial intelligence. While speaking is a necessity of being human, the efficient use and development of spontaneous speaking skills is critical for social life. Accordingly, the aim of the study is to examine the effect of the speech circle technique on students' spontaneous speaking skills and anxiety. The study group was formed with 57 students from 4 classes, studying in the 7th grade of 2 secondary schools in the Mamak district of Ankara province in the 2019-2020 scholastic year. One of these schools was assigned as the experimental group and the other as the control group. While the experimental group consisting of 28 students was applied using the speech circle technique for 8 weeks, no application was made by the researcher to the control group consisting of 29 students, and it was assumed that the methods and techniques included in the Turkish Lesson Curriculum were applied. In the study, quasi-experimental design with pre-test and post-test control group was used. In order to obtain spontaneous speech in the pre-test and post-test, 6 spontaneous speaking questions designed by the researcher were asked to the students. The data in this study, which includes a pre-test and post-test, and a 10-week application period, were processed using the personal information form shaped by the researcher, the "Effective Speech Scale" developed by Çintaş Yıldız and Yavuz (2012) and the "Speech Anxiety Scale for Secondary School Students" developed by Demir and Melanlıoğlu (2014) and analyzed with SPSS v22.0 package programs. The results of the application for spontaneous speaking skills were found to demonstrate a significant difference in favor of the experimental group. As a result, it is concluded that the speech circle technique is effective in improving spontaneous speaking skills. The results obtained for speech anxiety did not show a statistically significant difference between the experimental group and the control group. In this case, it is determined that the speech circle technique did not have a significant effect on speech anxiety. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Kırıkkale Üniversitesi | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | en_US |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Konuşma halkası tekniğinin ortaokul öğrencilerinin hazırlıksız konuşma becerisine ve konuşma kaygısına etkisinin incelenmesi | en_US |
dc.title.alternative | Examination of the effect of speech circle technique on secondary school students' spontaneous speaking skills and anxiety | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.contributor.department | KKÜ, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı | en_US |
dc.contributor.institutionauthor | Başaran, Meltem | |
dc.identifier.startpage | 1 | en_US |
dc.identifier.endpage | 111 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |
dc.identifier.yoktezid | 763638 | en_US |