Yükseltürk, ErmanErbay, HasanMutlu, Mehmet2025-01-212025-01-212017https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/618044https://hdl.handle.net/20.500.12587/2164515.05.2017İnsan yaşamını sürdürmek için hareket etmektedir. Ancak insan organizması uygarlık geliştikçe daha az hareket ettiği görülmektedir. Günümüzde teknoloji, insanların hareket etme alışkanlıklarını büyük ölçüde azaltmaktadır. Otomobiller, yürümeye olan gereksinimimizi aza indirmiş, ağır işleri bizim yerimize yapan makineler günlük hayattaki yerlerini almıştır. Bunun yanında televizyon ve bilgisayar gibi aygıtlar, uzun süre hareketsiz kalmamıza neden olmaktadır. Bu olumsuz koşulların getirdiği hareketsiz yaşam tarzından kurtulmanın yöntemlerinden biride düzenli egzersiz yapmaktır. Çünkü yapılan araştırmalar, en hareketsiz kişilerin bile, yaşamlarına, düzenli olarak kısa yürüyüşler yapmak gibi hafif egzersizler kattıklarında, sağlık açısından önemli yararlar kazanabileceklerini göstermektedir. Egzersiz yapmanın çok yönlü faydalarının olduğu ispatlanmasına rağmen yaşam koşullarının getirdiği olumsuzluklar egzersiz yapmayı zorlaştırmakta gerek zaman ayırma problemi gerekse de var olan imkânların kısıtlı olması insanları daha da hareketsiz yaşam tarzına yöneltmektedir. Bütün bunlara rağmen, son yıllardaki gelişmiş teknolojilerin farklı egzersiz yapma fırsatlarının sunulmasına yardımcı olacağı düşünülmektedir. Bu projede de, yeni bir hareket algılama teknolojisi olan Kinect ve İnternet teknolojilerinin yardımıyla özellikle çeşitli nedenlerle düzenli spor yapamayanlara, eğitmen eşliğinde spor yapabilme olanağının sağlanması planlanmaktadır. Projedeki bu yenilikçi yaklaşım doğrultusunda, Kinect ve İnternet teknolojileri yardımıyla 3 boyutlu sanal bir spor platformunun tasarlanıp geliştirilmesi hedeflenmektedir. Geliştirilen bu gerçeksi ortamın kullanımıyla bireylerin bazı fiziksel uygunluk değerlerine ve yaşam kalitesine etkileri araştırılacaktır. Çalışmada, döngüsel olarak yapılan analiz, tasarım, geliştirme ve uygulama süreçlerini kapsayan tasarım-temelli (design-based) araştırma yöntemi ile nitel ve nicel yöntemleri içeren karma yöntem birlikte kullanılmıştır. İki aşamada yürütülen bu çalışmanın ilk aşamasında Kinect ile 3 boyutlu sanal spor platformun tasarlanıp, geliştirme sürecinde nitel yöntemler tercih edilmiştir. Gözlem ve görüşmeler yoluyla elde edilecek verilerin değerlendirmeleri sonucunda tasarlanıp geliştirilen ortam tekrar revize edilerek çalışma döngüsel bir şekilde yürütülmüştür. İkinci aşamada ise geliştirilen bu 3 boyutlu sanal spor ortamının yardımıyla yapılan step-aerobik egzersizlerinin kadın ve erkek genç erişkinlerin bazı fiziksel uygunluk değerlerine ve yaşam kalitesine etkilerinin araştırılması için deneysel araştırma yöntemi uygulanmıştır. Bu süreçte, veri toplama araçları olarak fiziksel uygunluk parametrelerin ölçümünde uygulanan testler, Dünya Sağlık Örgütü yaşam kalitesi ölçeği-kısa formu kullanılmıştır. Araştırmanın nicel verilerinin analizi için SPSS aracı ve ?t? testi kullanılması planlanmıştır. Araştırmanın nitel veri çözümleme süreci ise tümevarımcı bir yaklaşım olan içerik analizi ile gerçekleştirilmiştir. Bütün araştırma süreci, eğitim teknolojisi alan uzmanları, beden eğitimi alan uzmanları ve bilgisayar mühendisliği alan uzmanları tarafından yürütülecek ve sonuçlar birlikte rapor edilmiştir. Kısaca bu çalışmada, Kinect ile 3 boyutlu sanal spor platformunun kullanılmasıyla bireylerin eğitmen eşliğinde egzersiz programlarını takip edilebilmesini sağlayan alternatif bir yöntem incelenmiştir. Proje kapsamında incelenen bu yöntem, Kinect ve İnternet gibi yeni teknolojilerin yardımıyla yapılacak egzersiz aktivitelerine yönelik örnek bir uygulamadır. Ayrıca, Kinect gibi farklı özelliklere sahip yeni bir teknolojinin beden eğitimi ve spor alanına etkili ve verimli bir şekilde adapte edilmesine çalışılmıştır. Projede kazanılan tecrübeler, bu teknolojilerin farklı öğrenme ortamlarında kullanılmasıyla ilgili benzer projelere emsal teşkil edebilecektir.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessBilgisayar BilimleriYazılım MühendisliğiSağlık Bilimleri ve HizmetleriSpor BilimleriKİNECT İLE 3 BOYUTLU SANAL SPOR PLATFORMUN TASARLANMASI, GELİŞTİRİLMESİ VE STEP-AEROBİK EGZERSİZLERİNDE KULLANILMASIProject10618044