Kandemir, MehmetÖzbay, Yaşar2020-06-252020-06-252012Kandemir, M., Özbay, Y. (2012). Akademik Özyeterlik Ölçeği (Aöyö) :Geçerlik Güvenirlik Çalışması. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 201 - 214.2148-75102148-7758https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWpJeE56VXpNdz09https://hdl.handle.net/20.500.12587/665Çalışmanın amacı, öğrencilerin akademik yeterliklerine yönelik inançlarınıbelirlemeye yönelik bir ölçüm aracı geliştirmektir. Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA)sonucunda ortaya çıkan dört faktörlü yapının geçerliğini değerlendirmek amacıyladoğrulayıcı faktör analizi (DFA) yapılmıştır. Öncelikli olarak yapılan DFA sonucunda AÖYÖ'nin uyum değerleri incelenmiştir. DFA sonucunda elde edilen uyumindeksleri şöyledir: X2 513.04 (sd148, p.001), (RMSEA.073, RMR.04'dir. DFA'ya ek olarak, AÖYÖ'nden elde edilen puanlarınne derece güvenilir olduğunu değerlendirmek için madde analizine dayalı olarakhesaplanan Cronbach alfa iç-tutarlılık katsayılarına bakılmıştır. Katsayılar ölçeğinbütünü için ise 91 olarak bulunmuştur.The goal of this study is to develop an assessment instrument in order toevaluate the beliefs of students about their academic sufficiency. Confirmatory factor analysis was conducted in order to evaluate the validity of four factor structurethat was formed as a result of exploratory factor analysis. At the end of confirmatoryfactor analysis that was firstly conducted, academic self sufficiency scale's compliance values were analyzed. Compliance indexes that were obtained by confirmatoryfactor analysis are: X2 513.04 (sd148, p<.001), (/sd) 3.47, GFI.90,RMSEA.073, RMR.04. In addition to the confirmatory factor analysis, in order toevaluate the reliability levels of scores that were obtained through academic selfsufficiency scale, Cronbach alpha internal consistency coefficients that were calculated on the basis of item analysis were examined. Coefficients were found for complete scale 91.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessEğitim, Eğitim AraştırmalarıAkademik Özyeterlik Ölçeği (Aöyö) :Geçerlik Güvenirlik ÇalışmasıAcademic Self- Efficacy Scale: Validity Reliability StudyArticle142201214221753