Yetilkinliğe Geçişte Bireyleşme Türleri ve Kimlik Statüleri: Üniversite Öğrencileri ve "Unutulan Yarı"
Citation
Atak H., Kapçı E. G., Çok F. (2013). Yetilkinliğe Geçişte Bireyleşme Türleri ve Kimlik Statüleri: Üniversite Öğrencileri ve "Unutulan Yarı". Klinik Psikiyatri Dergisi, 16(2), 71 - 82.Abstract
Amaç: Erikson'dan itibaren ergenli?in en önemlipsikososyal görevinin "kimlik" olarak kabul edilmesinekar?yn, özellikle son yyllarda ayry bir geli?imsel dönemoldu?u iddia edilen "beliren yeti?kinlik" döneminin temelgörevinin "kimlik" olabilece?i ve kimlik geli?iminin aslyndaergenlikte ba?layyp bu dönemde tamamlandy?y önesürülmektedir. Bu çaly?manyn temel amacy, belirenyeti?kinlik döneminde bireyle?me türlerinin varly?ynyincelemek ve kimlik statülerinin bireyle?me türlerine görefarklyla?yp farklyla?mady?yny incelemektir. Yöntem: Çaly?maya 19-26 ya? araly?ynda bulunan toplam 700 genç(üniversite e?itimi alan 343 ve almayan 357 birey)katylmy?tyr. Katylymcylaryn %37.9'u erkek (n=265), %62.1'i(n=435) kadyndyr; ya? ortalamasy 23.5'dir (SS=1.4).Ara?tyrmada "Benlik Kimli?i Statüleri Ölçe?i" ve "ÇokYönlü Eylemli Ki?ilik Ölçe?i" kullanylmy?tyr. Frekans veyüzde analizi, t-testi, MANOVA ve küme analizi verilerinanalizinde yararlanylan temel istatistiklerdir. Bulgular:Sonuçlar, yeti?kinli?e geçi? döneminde geli?imsel vestandart bireyle?me olarak adlandyrylan her iki bireyle?metürünün de deneyimlendi?ini göstermektedir. Ayryca,kimlik statülerinin geli?imsel ve standart bireyle?me türlerine göre farklyla?ty?y bulunmu?tur. Sonuç: Bulgular,bireyle?menin, beliren yeti?kinlik dönemindeki Türkgençlerinin kimlik biçimlenme sürecine katkysy ba?lamynda tarty?ylmy?tyr Objectives: Identity development has long beenacknowledged as a central psychosocial task for adolescents. In recent years it is suggested that identity development starts during adolescent years but it has beencompleted throughout "emerging adulthood" period.Although the relationship between identity status andvarious psycho-social variables have been well-documented the relationship between identity status withthose of individualization during emerging adulthoodhas not been studied. Thus, the first aim of the presentstudy is to investigate individualization types in emerging adulthood and its relationship with identity status.Method: A total of 700 individuals from two differenteducational background participated in the study (university students n=343 and "forgotten half" n=357). Ofthese 37.9 % (n=265) were male and 62.1% (n=435)were female. The age of the participants ranged from 19to 26 with a mean of 23.5 (SD=1.4). "The Ego IdentityStatus Scale" and "Multi-Measure Agentic PersonalityScale" were utilized. Frequency and percent analysis, ttest, MANOVA and cluster analyses were the primary statistics. Results: The results demonstrated that there weretwo individualization types namely developing individualization and default individualization during transitionto adulthood, and identity status differed according toindividualization types. Conclusion: The results are discussed in relation to the contribution of individualizationtypes to the identity status for Turkish emerging adults
Source
Klinik Psikiyatri DergisiVolume
16Issue
2Collections
- Makale Koleksiyonu [125]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3218]