dc.contributor.author | Bülbül, Selda Hızel | |
dc.contributor.author | Dibek, Emine Mısırlıoğlu | |
dc.contributor.author | Peker, Ayşe Gülsen Ceyhun | |
dc.contributor.author | Araz, Nilgün Çöl | |
dc.contributor.author | Altuğ, Ümit | |
dc.date.accessioned | 2021-01-14T18:16:39Z | |
dc.date.available | 2021-01-14T18:16:39Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | Bülbül S. H., Dibek E. M., Peker A. G. C., Araz N. Ç., Altuğ Ü. (2014). Toplumumuzda Okuma Alışkanlığı ve Medya Takibini Etkileyen Faktörler. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 13(1), 47 - 56. | en_US |
dc.identifier.issn | 1303-734X | |
dc.identifier.uri | https://app.trdizin.gov.tr/makale/TWpJeE5EQXpNdz09 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12587/13292 | |
dc.description.abstract | AMAÇ: Okuma alışkanlığı ülkemizde dünya standartlarının oldukça altındadır. Bu çalışmada Türkiye'nin üç ilinde toplumumuzun okuma alışkanlığı, medya takibi ve bunları etkileyen faktörlerin araştırılması amaçlanmıştır. YÖNTEM: Bu kesitsel çalışmanın araştırma grubunu tıp fakültesi personeli ve öğrencileri ile ilköğretim okulları öğretmenleri ve öğrenci velileri oluşmuştur. Toplam 750 kişinin kendilerinin doldurduğu soru formlarından veriler elde edilmiştir. BULGULAR: Yaşları 16 ile 65 (31,75+10,19) yıl arasında değişen bireylerin %28,7'si öğrenci, %14,1'i ev hanımı, %7,9'u öğretim üyesi idi. Boş vakitlerini %25,6'sı TV izleyerek, %9,9'u bilgisayar kullanarak, %7,9'u okuyarak ve %16,7'si sinema/tiyatroya giderek değerlendirmekteydi. Grubun %41,7'si yılda 5 ve daha az kitap okurken, %10,7'si hiç kitap okumuyordu. %25,6'sı kendini geliştirmek için, %9,3'ü ise alışkanlık olarak kitap okuyordu. Okuyamama nedenleri %66,5 zamansızlık ve %10,8 ekonomik idi. Ekonomik durumu çok iyi olanların %61,4'ü yılda 6'dan fazla kitap okurken bu oran ekonomik durumu kötü olanlarda %22,2 idi ve fark anlamlı idi (p=0.000). Grubun %32,4'ü her gün gazete okuyor, %30,8'i ise her gün gazete alıyordu. İlköğretim mezunlarının %10,5'i her gün gazete alırken bu oran üniversite ve yüksek lisans mezunlarında %48,9 idi ve bu fark anlamlı idi (p:0.000). Ekonomik durumu çok iyi olanların %7'si gazete almaz iken bu oran ekonomik durumu kötü olanlarda %43,1 idi (p:0.000). Bireylerin %95,3'nün evinde televizyon vardı. İzlenen programlar sırasıyla en fazla haber programları (%35,7) ve dizilerdi (%34,5). Katılımcıların %16,6'sı hiç radyo dinlemez iken çoğunluğu sadece arabada veya evde iş yaparken dinlediğini ifade etmiştir. SONUÇ: Çalışmamız; Türkiye'nin üç farklı ilinde yapılmış olması, toplumumuzun farklı kesiminden insanlarını kapsaması ve düşük okuma alışkanlığı ve medya takibini bir kez daha vurgulanması açısından önemlidir | en_US |
dc.description.abstract | AIM: Reading habit in our country is quite below the world standards. In this study, the aim was to investigate reading habit, and media follow-up of Turkey in three distinct provinces. METHOD: The research group of this cross-sectional study was composed of stuff and students of medical schools, teachers and parents of the students of primary schools in three provinces. Data were obtained from questionnaires self-filled by 750 people. RESULTS: Of the people whose ages ranged from 16 to 65 (31.75+10.19) years, 28.7% were students, 14.1% were house-wives, and 7.9% were lecturers. They spent their leisure time mostly by watching TV (25.6%), playing video/internet games (9.9%), reading books (7.9%), and merely going to cinema/theater (16.7%). Of the group, 41.7% read ?5 books per year, whereas 10.7% read no books at all. The reasons for not reading were lack of time (66.5%) and economical (10.8%). While 61.4% of those with very good economic status read >6 books per year, this rate was 22.2% among those with poor economic status, and the difference was significant (p=0.000). 32.4% were reading and 30.8% bought newspapers everyday. While 10.5% of primary school graduates bought newspapers every day, this rate was 48.9% among graduates of a university or a master degree (p=0.000). Seven percent of those with very good economic status bought no newspapers, whereas this rate was 43.1% among those with poor economic status (p=0.000). Of the people, 95.3% had a television at home. The most watched programs were the series (34.5%), and news programs (35.7%), respectively. 16.6% of the group did not listen to radio at all and the rest were listening only while driving or doing housework. CONCLUSION: Our study is important in terms of covering people from different sections of Turkish society and emphasizing the low reading habit and media follow-up once more. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Genel ve Dahili Tıp | en_US |
dc.title | Toplumumuzda Okuma Alışkanlığı ve Medya Takibini Etkileyen Faktörler | en_US |
dc.title.alternative | Factors Affecting Reading Habit and Media Follow-Up in Turkey | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.identifier.volume | 13 | en_US |
dc.identifier.issue | 1 | en_US |
dc.identifier.startpage | 47 | en_US |
dc.identifier.endpage | 56 | en_US |
dc.relation.journal | TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı | en_US |