Farklı Türde Liselere Devam Eden Öğrencilerin Sosyal Görünüş Kaygıları İle Sosyal Karşılaştırma Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
Citation
Çakmak A., Sakarya S. (2020). Farklı Türde Liselere Devam Eden Öğrencilerin Sosyal Görünüş Kaygıları İle Sosyal Karşılaştırma Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 19(74), 680 – 691.Abstract
Bu araştırmanın amacı, farklı türde liselere devam eden öğrencilerin sosyal görünüş kaygısı ile sosyal karşılaştırma düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi ve bazı değişkenlerin sosyal görünüş kaygısı ve sosyal karşılaştırma puanlarında farklılık oluşturup oluşturmadığının belirlenmesidir. Araştırma Kırıkkale ilinde rastgele örnekleme yöntemi ile seçilen 2017-2018 eğitim-öğretim yılında farklı türde liselere devam eden (n=430) öğrenciler ile yürütülmüştür. Araştırmanın verileri, araştırmacılar tarafından hazırlanan öğrencilerin sosyo-demografik özellikleri hakkında bilgi almak amacıyla Genel Bilgi Formu, Hart vd. (2008) tarafından geliştirilen Türkçeye uyarlaması Doğan (2010) tarafından yapılmış Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği ve Şahin, Durak ve Şahin (1993) tarafından geliştirilen Sosyal Karşılaştırma Ölçeği ile toplanmıştır. Veriler; t-testi, Varyans analizi ve Pearson Çarpım Momentler Korelasyon Katsayısı ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda; Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi öğrencilerinin sosyal görünüş kaygılarının diğer türde liselere devam eden öğrencilere göre anlamlı derecede yüksek olduğu, gelir durumunun sosyal görünüş kaygısı puanlarında anlamlı bir farklılık yarattığı ayrıca sosyal görünüş kaygısı ile sosyal karşılaştırma puanları arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır. Ancak sosyal karşılaştırma puanlarında lise türü, sınıf ve cinsiyet değişkenlerinde anlamlı bir farklılık oluşturmadığı belirlenmiştir. The aim of this research is to examine the relationship between the social appearance anxieties of students who are studying in different types of high-schools and their level of social comparison and to determine whether or not certain variables create a difference in the scores of social appearance anxiety and social comparison. The research was conducted with students who are studying in different types of high-schools (n=430) which were chosen with the random sampling method in Kırıkkale. The data of the research were collected with General Information Form, Social Appearance Anxiety Scale and Social Comparison Scale and they were analyzed with t-test, Variance analysis and Pearson Product-Moment Correlation Coefficient. As a result of the research, it was determined that the social appearance anxieties of students in Vocational and Technical Anatolian High-School were significantly higher than the students studying in other types of high-schools, income status creates a significant difference in the scores of social appearance anxiety and a negative and significant relationship between the scores of social appearance anxiety and social comparison. However, it was also determined that the type of high-school, grade and gender variables did not create a significant difference in the scores of social comparison.
Source
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik)Volume
19Issue
74URI
https://doi.org/10.17755/esosder.582927https://app.trdizin.gov.tr/makale/TXpnd05qSXhNUT09
https://hdl.handle.net/20.500.12587/13440