Okumada Kaygı ve Anlama: Ana Fikri Bulamıyorum Öğretmenim!
Citation
Kuşdemir Y., Katrancı M. (2016). Okumada Kaygı ve Anlama: Ana Fikri Bulamıyorum Öğretmenim!. Eğitim ve Bilim, 41(183), 251 – 266.Abstract
Bu araştırmanın amacı, ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama ve ana fikir bulma becerileri ile okuma kaygıları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, Kırıkkale il merkezindeki dokuz resmi ilkokulun dördüncü sınıfına devam eden ve araştırmaya gönüllü olarak katılan 211 öğrenciden oluşmaktadır. Verilerin toplanmasında Kişisel Bilgi Formu, Okuduğunu Anlama Testi ve Okuma Kaygısı Ölçeği kullanılmıştır. Veriler, 2014-2015 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde, Şubat ve Nisan ayları arasında toplanmıştır. Öncelikle verilerin normal dağılım gösterip göstermediği incelenmiştir. Normal dağılım gösteren verilerin analizinde parametrik testler (bağımsız gruplar için t-Testi); normal dağılım göstermeyen verilerin analizinde non-parametrik testler (Kruskal Wallis, MannWhitney U, Spearman korelasyon analizi) kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinden elde edilen sonuçlara göre araştırmaya katılan ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama puanı orta, okuma kaygısı puanı ise düşük düzey olarak belirlenmiştir. Katılımcıların okuduğunu anlama puanları cinsiyete göre anlamlı farklılık göstermemektedir. Okuma kaygısı, cinsiyet değişkeni ile karşılaştırıldığında erkek öğrencilerin okuma kaygılarının kız öğrencilerden daha yüksek olduğu anlaşılmıştır. Kütüphaneye üye olma durumuna göre okuduğunu anlama testinden alınan puan ortalamaları arasında anlamlı bir fark vardır. Buna göre kütüphaneye üye olan öğrencilerin, üye olmayanlara göre okuduğunu anlama puanları daha yüksektir. Öğrencilerin, anne ve baba öğrenim düzeyi ilkokuldan üniversiteye doğru ilerledikçe okuduğunu anlama puanlarının arttığı belirlenmiştir. Okuma kaygısı ile Türkçe dersi akademik başarısı arasında düşük düzeyde negatif yönlü ve anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Okuma kaygısı ile okuduğunu anlama becerisi arasında ise zayıf düzeyde, negatif yönlü ve anlamlı bir ilişki olduğu anlaşılmıştır. Araştırmaya katılan ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin hikâye edici ve bilgilendirici metinlerin ana fikrini bulma konusunda yetersiz kaldığı, öğrencilerin büyük bir kısmının ana fikri hiç yazmadıkları veya yanlış/eksik yazdıkları tespit edilmiştir. The purpose of this study was to analyze the relationship between primary school 4th grade students’ reading comprehension and finding main idea skills and reading anxiety. The research was designed as relational survey method. The study group of the research consists of 211 students who are participated from 9 public primary schools that participated in the study as volunteers in Kırıkkale province. In the collection of the data, personal information form, Reading Comprehension Test and Reading Anxiety Scale were used. The data of the study were collected between February and April of the spring term of 2014-2015 academic year. First, it was investigated whether the data exhibit a normal distribution. In the analysis of the data showing a normal distribution, parametric tests (independent samples t-test) and in the analysis of the data not showing a normal distribution, non-parametric tests (Kruskal Wallis, Mann-Whitney U, Spearman correlation analysis) were employed. The analyses of the data revealed that reading comprehension of the participants of the study was found to be medium and their reading anxiety level was found to be low. The reading comprehension scores of the participants do not vary depending on gender. On the other hand, the boys’ reading anxiety mean level was found to be higher than that of the girls. The students’ reading comprehension scores were found to be varying significantly depending on library membership. The students having a library membership have higher scores of reading comprehension than those not having a library membership. With increasing level of education of the parents, the students’ reading comprehension scores were found to be increasing. Low level negative and significant correlation was found between reading anxiety and Turkish language course academic achievement. Moreover, there is a weak negative and significant correlation between reading anxiety and reading comprehension. Finally, it was found that the participants are not competent enough to detect the main idea in narrative and informative texts, high majority of the students could not write a main idea at all or they wrote false/incomplete main ideas.
Source
Eğitim ve BilimVolume
41Issue
183URI
https://doi.org/10.15390/EB.2016.4951https://app.trdizin.gov.tr/makale/TXpJM05EQXdNQT09
https://hdl.handle.net/20.500.12587/13441