Öğretmen Adaylarının Türkiye’ye Komşu Ülkelere İlişkin İmajları
Citation
Köşker N. (2020). Öğretmen Adaylarının Türkiye’ye Komşu Ülkelere İlişkin İmajları. International journal of geography and geography education (Online), 25(41), 13 - 35.Abstract
Bu çalışmada Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının Türkiye’ye komşu ülkeler hakkındaki algıları, görüşleri ve coğrafi bilgi temelinde yeterliliklerini belirlemek amaçlanmıştır. Betimsel tarama modeli ile gerçekleştirilen araştırmanın çalışma grubunu, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Anabilim Dalı birinci ve ikinci sınıfında öğrenim gören 90 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Çalışma grubunun oluşturulmasında amaçlı örneklem yöntemlerinden ölçüt örnekleme kullanılmıştır. Araştırmanın verileri açık uçlu soruların yer aldığı bir yapılandırılmış veri toplama aracı ile toplanmıştır. Veriler içerik analizi kullanılarak çözümlenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre, öğretmen adaylarının, Türkiye’ye komşu ülkelerin konumu, fiziki, nüfus, ekonomik ve siyasi özelliklerine ilişkin yetersiz ve hatalı ifadelere sahip oldukları ve bu ülkelerin Türkiye ile ilişkilerini mekânsal olarak analiz edebilecek bilgi temelinden yoksun oldukları tespit edilmiştir. Öğretmen adaylarının daha çok kalıp bilgi ve önyargılar üzerinden ülkeler hakkında değerlendirmeler ve tanımlamalar yaptıkları, komşu ülkeler hakkındaki tanımlamalarının dost-düşman ülkeler anlayışından beslendiği dikkati çekmektedir. Katılımcıların öğretmen adayı oldukları gerçeğinden yola çıkıldığında, Türkiye’nin çevresindeki ülkeler ve bu ülkelerin Türkiye ile ilişkileri hakkında önyargı ya da kalıp yargılardan uzak, doğru ve derinlikli coğrafi bilgilere ve mekânsal düşünme becerilerine sahip olmaları önem taşımaktadır. Bu bağlamda, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği lisans programı ve programdaki ders içeriklerinin düzenlenmesi önerilmektedir. In the current study, it is aimed to determine pre-service teachers’ perceptions, opinions and to determine their competences on the basis of their geographical knowledge about the neighbouring countries of Turkey. The study group of the study, employing the descriptive survey model, consists of 90 first and second year students attending the Department of Social Studies Teaching of an education faculty. In the selection of the study group, purposive sampling method was used. A structured data collection tool with open-ended questions was used as the data collection tool. The data were analysed using content analysis. According to the obtained results, it was concluded that the pre-service teachers have inadequate and incorrect statements regarding the location, physical, population, economic and political features of the Turkey's neighbouring countries and they do not have the knowledge base needed to spatially analyse the neighbouring countries to Turkey. It is noteworthy that, pre-service teachers make assessments about countries through stereotypes and prejudices and it is noteworthy that the definitions of neighbouring countries are based on the understanding of friends and enemy countries. Based on the fact that the participants are pre-service teachers, it is important that pre-service teachers’ having accurate, and in-depth information and having spatial thinking skills about the neighbouring countries to Turkey and these countries’ relationships with Turkey. In this context, it is recommended that the Social Studies Education undergraduate program and course content in this program be arranged.