İlkokul öğrenci velilerinin matematik kaygısının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi
Özet
Bu araştırma, ilkokul öğrenci velilerinin matematik kaygısının çeşitli değişkenlere göre anlamlı düzeyde farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Bu amaçla araştırmacı tarafından geliştirilen "Velilere Yönelik Matematik Kaygı Ölçeği"nin geçerli ve güvenir bir ölçme aracı olup olmadığı test edilmiş ve ilkokul öğrenci velilerinin matematik kaygıları cinsiyete, yaşa, mezuniyet durumuna, toplam aylık gelire, bir işte çalışma durumuna, öğrencilikteki matematik başarı durumuna (ilkokul, ortaokul, lise, üniversite), velinin çocuğunun sınıf seviyesine ve cinsiyetine göre incelenmiştir. Nicel araştırma paradigması esas alınarak ilişkisel tarama modelinde dizayn edilen bu araştırma 2017-2018 eğitim-öğretim yılı güz döneminde Kırıkkale il merkezindeki okullarda öğrenim gören random ve gönüllülük esasına göre seçilen ilkokul öğrenci velilerinin katılımıyla gerçekleşmiştir. Araştırmada veriler araştırmacı tarafından geliştirilen "Velilere Yönelik Matematik Kaygı Ölçeği" ve "Kişisel Bilgi Formu" aracılığıyla toplanmıştır. Elde edilen veriler istatistik programı aracılığıyla analiz edilmiştir. Verilerin analizinde açımlayıcı faktör analizi, Mann-Whitney U, Kruskal Wallis H, Bonferroni, Bonferroni düzeltmeli Mann-Whitney U testlerine ve aritmetik ortalamaya başvurulmuştur. Araştırma bulgularına göre "Velilere Yönelik Matematik Kaygı Ölçeği"nin geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu; velilerin matematik kaygısının cinsiyet, mezuniyet durumu, çocuk sayısı, toplam aylık gelire, bir işte çalışma durumu, öğrencilikteki (ilkokul, ortaokul, lise, üniversite) matematik başarı durumuna göre anlamlı bir şekilde farklılaştığı; velilerin matematik kaygısının yaşa, velinin çocuğunun sınıf seviyesi ve velinin çocuğunun cinsiyetine göre anlamlı bir şekilde farklılaşmadığı tespit edilmiştir. Bunlara ek olarak velilerin eğitim seviyeleri yükseldikçe matematik kaygılarının azaldığı sonucuna da ulaşılmıştır. Elde edilen bu sonuçlara bağlı olarak araştırma sonunda uygulamaya ve gelecek araştırmalara yönelik önerilerde bulunulmuştur. Anahtar Kelimeler: Matematik Kaygısı, Veli, İlkokul This research was carried out to determine whether mathematics anxiety of the parent of primary school students become different at the significant level according to various factors. For this purpose, it was tested whether the "Parent Oriented Mathematics Anxiety Scale" developed by the researcher is a valid and reliable method of measurement and the mathematics anxiety of the parent of primary school students was examined according to gender, age, level of graduation, total monthly income, employment status, mathematics standing during studentship (primary school, secondary school, high school, and university), the class level and gender of the parent's children. This research was designed based on the quantitative research paradigm and relational screening model and was conducted with the participation of the parents of primary school students who were selected on the basis of randomly and voluntarily and whose children studied in the schools at the city center of Kırıkkale within the fall semester of the 2017-2018 academic year. The data in the research were collected via "Parent Oriented Mathematics Anxiety Scale" and "Personal Information Form" which were developed by the researcher. The obtained data were analyzed via the program of statistical. The exploratory factor analysis, Mann-Whitney U, Kruskal Wallis H, Bonferroni, Bonferroni-corrected Mann-Whitney U test and the arithmetic average were applied for analyzing the data. According to research findings it was determined that "Parent Oriented Mathematics Anxiety Scale" is a valid and reliable method of measurement, the mathematics anxiety of the parents become different at significant level according to gender, level of graduation, number of children, total monthly income, employment status, mathematics standing during studentship (primary school, secondary school, high school, university) and the mathematics anxiety of the parents do not become different at significant level according to age, level class and gender of the parent's children. Moreover; the result was reached that the higher parents have educational levels, the fewer parents have mathematics anxiety. Based on these obtained results, the suggestions were made regarding the implementation and the future researches at the end of the research. Keywords: Mathematics Anxiety, Parent, Primary School