Bulanık mantık ve firmaların başarı kriterlerinin tanımlanarak bulanık mantık ile ölçülmesinin bir uygulaması
Özet
Dünyada küreselleşme ile birlikte firmalar birçok alanda bulanık ve belirsiz problemlerle karşılaşmış ve bu da çözümde kullanılabilecek bulanık mantık adı verilen belirsiz problemlerde en uygun çözümün elde edilebildiği bir yöntemin ortaya çıkmasını sağlamıştır.Hızla gelişen teknolojik gelişmeler nedeniyle artan rekabet koşulları firmaların belli kriterlere belli dönemlerde daha çok önem vermesine sağlamıştır. Bu kriterlerin en önemlisi olan başarı kriterinin ölçülmesi, bakıldığında çok kriterli karar verme problemi olarak görülebilir. Bununla birlikte başarı kriterinin belirlenip ölçülmesi problemi, sayısal bir problem olmadığından dilsel değişkenler kullanılarak ölçülmesi mümkündür. Bu kapsamda anket çalışmasından yararlanılmış, sözel değişkenler sayısal değerlere çevrilmiştir. Bu sayısal değerlere bulanık mantık yöntemi uygulanmıştır. Bulanık mantık yöntemi sonucunda elde edilen yeni sayısal değerler anket soruları yanıtlarının ağırlık kat sayıları ile işleme sokularak en son değerlere ulaşılmıştır. Bu ulaşılan son değerlere bakılarak bir firmanın başarılı olup olmadığı sorusuna yanıt bulunması amaçlanmıştır. With the increasing competition due to globalization, firms have faced with some fuzzy and uncertain problems and that has led to the occurance of a method which can be used to obtain the best solutions in the uncertain problems and is called the Fuzzy Logic.Due to the rapid improvements in technology, the increase in the competition has made the firms give more importance to certain criterias in certain periods of time. The most important of these criterias, that is the measurement of success criteria can be seen as a multi criteria decision making problem. At the same time since the problem of definition and measurement of the success criteria is not a numeric problem, it?s also possible to be measured using the linguistic variables. In that respect, a public survey has been made use of and linguistic variables have been changed into numeric values. The Fuzzy Logic Method has been applied to these numeric values. The new numeric values that have been obtained with the Fuzzy Logic Method, have been calculated with the importance weight of the survey?s answers and final data has been obtained. By taking a look at this final obtained data, it?s been aimed to find an answer to whether a firm has been successful or not.