Bilgi toplumunda yeni önderlik modelleri
Özet
Yönetim sanatının en büyük icracıları olarak tanımlamanın yanlı ???? olmayaca ı önderlerin, tarihi süreç içerisinde incelendi inde çok eski ça lardan beri var oldukları ve buna ba lı olarak önderli in, her dönemin gereklerine göre de i ???? erek ve geli ???? erek bu güne kadar geldi i görülmektedir. Geleneksel önderlik anlayı ???? ında meydana gelen ilk köklü de i ???? imlerin, özellikle sanayi devrimi sonrası olu ???? an yeni sosyo-ekonomik yapıyla aynı döneme rastladı ı söylenebilir. Daha sonraki, yirminci yüzyılın son çeyre ine kadar olan dönem, ekonomik, siyasal, kültürel alanlarda ya ???? anan ilerlemeler do rultusunda, önderlik sahasında da bir takım yakla ???? ımları ortaya çıkaran bir çok ara ???? tırmaya sahne olmu ???? tur. Öte yandan 1980'li yıllara gelindi inde, ya ???? anan köklü de i ???? imlerle birlikte bilgi toplumunun ortaya çıktı ı bilinmektedir. Bilgi toplumu önderinin, eski yönetim anlayı ???? ındaki, yalnızca i ???? görenlere emirler verilerek uygulanan ve sınırlı bir bakı ???? açısının ürünü olan önderlik e ilimlerini a ???? tı ı rahatlıkla söylenebilir. ???? te bilgi toplumuyla birlikte iyiden iyiye hız kazanan ekonomik, sosyal, siyasal ve kültürel dönü ???? ümler nedeniyle, geleneksel yakla ???? ım ve yöntemlerin artık yetersiz kaldı ı ve de i ???? imi yakalayabilecek yeni model arayı ???? larının ba ???? ladı ı kabul edilmektedir. Bu yeni model ve yakla ???? ım arayı ???? ları çerçevesinde, hiç ku ???? kusuz ki önderlik kavramı da sürekli olarak de i ???? mekte ve yeniden yorumlanmaktadır. Yine bilgi ça ında meydana gelen de i ???? imlerin, geleneksel bakı ???? açılarını da etkiledi i ve toplum genelinde yeni algılama biçimleri olu ???? turdu u gözlemlenmektedir. ???? te toplumun algı dizgesinde olu ???? an bu de i ???? imler, bilgi toplumu önderli ine yepyeni bir boyut kazandırarak, yeni ara ???? tırmalar ve yeni yakla ???? ımlara olan ihtiyacın da zeminini hazırlamı ???? tır. Benzer ???? ekilde bilgi ça ının, yönetim anlayı ???? ında meydana getirdi i yapısal de i ???? imlerin, örgütsel yönetim ve buna ba lı olarak önderlik anlayı ???? ı üzerindeki etkileri, bu çalı ???? manın çıkı ???? noktasını olu ???? turmaktadır. Dolayısıyla çalı ???? mada bilgi toplumunda faaliyet gösteren, bilgi çalı ???? anlarından olu ???? an ve bilgi temeline dayanan yeni örgütlerin yönetimi için en etkin önderlik tarzlarını ortaya koyan yeni önderlik modelleri, geleneksel önderlik modellerine de atıf yapılarak incelenmi ???? tir. Çalı ???? mada, literatür taraması yöntemi uygulanarak, konuyla ilgili kapsamlı bir veri toplama sürecine ii girilmi ???? tir. Elde edilen verilerin incelenmesi sonucunda, bilgi toplumuna uygun yeni önderlik modelleri belirlenmeye çalı ???? ılmı ???? tır. Çalı ???? ma sonucunda, bilgi toplumu için en uygun önderli e ula ???? ma yolunda geli ???? tirilen bir takım yeni önderlik modelleri belirlenmi ???? tir. Bu yeni önderlik modelleri incelendi inde, bilgi toplumunda en etkin önderler, hem geçmi ???? ten bu güne kadar olan yakla ???? ımları çok iyi bilen ve uygulayabilen, hem de bilgi ça ının gerektirdi i, gelecek odaklı dü ???? ünebilme yetisine sahip ki ???? iler arasından çıkmaktadır. When leaders who may be defined as the biggest performers of management are, examined in the course of history, it can be seen that they have been in existence since early period of history. Therefore, it is safe to say that leadership has been subject to change and adaptation to time, till today. It is observed that the first essential transformation, in the classical leadership, took place when the industrial age commenced where a new socio-economic structure emerged. Later developments, until the quarter of the twentieth century, gave birth to new researches on leadership. When it came to 1980s, it known that information society came to existence. Hugely transformation played an important role on it. It is safe to say that leadership of information age has gone beyond what are classical, i.e. ordering employees. Economic, social, political and cultural transformations which obtained a new impetus in the information society age, made it clear that classical approach and applications were not sufficient to cope with today?s needs. Due to new models and approaches, there is no question that, definition of leadership has continuously be changing. It is also observed that changes that have been taking place in the information age have been affecting classical leadership approaches. All these transformation, changes have clearly put it clear that there is a need to do more and more researches. The main concept of this study is to examine above-mentioned structural changes with reference to organizational management and its effect on leadership. New models of organizations, therefore, are subject to this study. References are made to classical leadership. An intensive data collection system has been employed in the study. Search for new leaderships models have been based on the date. In the end of the study, most suitable leaderships models that comply with the information age been tried to be determined. When the new models have been examined, it is seen that most effective leaders are those who are aware of the past models and apply them. Furthermore, those are who are aware of the needs of information age, i.e. they think of future?s expectations.