Tıpta uzmanlık alan seçimini etkileyen faktörlerin AHP yöntemi ile belirlenmesi
Özet
Tıp alanında bilgi devasa olarak büyürken, bu bilgilerle donanmış iyi yetişmiş hekimlerin varlığına sağlık sektöründe her aşamada ihtiyaç duyulmaktadır. Türkiye'de 6 yıl süren bir tıp eğitimi ile birlikte hekim ünvanını almaya hak kazanan öğrenciler, Tıpta Uzmanlık Sınavı (TUS)'na girerek, çeşitli alanlarda uzmanlaşmayı amaçlamaktadırlar. Bu süreçte yapılacak olan seçimde ilgili bireylerin hangi alanlarda uzmanlaşacağı; bireylerin o alanı seçmekle elde edeceği gelir, prestij, mesleki tatmin, aile ve toplumun bireyin üzerinde yarattığı baskı gibi birçok faktöre bağlı olarak değişebilmektedir. Bu bağlamda, çalışmada, tıp fakültesi öğrencilerinin uzmanlık dalı seçiminde etkili olan faktörler, Çok Kriterli Karar Verme Yöntemlerinden biri olan Analitik Hiyerarşi Prosesi (AHP) ile incelenmektedir. Bu amaçla, toplam 100 sayıda Kırıkkale Üniversitesi Tıp Fakültesi 5. ve 6. sınıf öğrencilerine anket uygulanmış olup, anketlerden elde edilen veriler AHP yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Analiz sonucunda bulgular, öğrencilerin uzmanlık dalı seçiminde bireysel faktörler kategorisinde en çok %42 oranı ile "Bireysel Bilgi Beceri ve Başarı Durum Etkisi" kriteri olduğunu göstermektedir. Çevresel faktörlerde ise sonuçlar, %58 oranı ile "Sosyo-Ekonomik Etki" kriteri ve ardından %23 oranında Çalışılacak Kurum Etkisi kriterinin etkili olduğunu göstermektedir. As medical information growing fast, the presence of well-trained physicians equipped with this information is needed at every stage in the healthcare sector. Students, who are entitled to receive a doctoral title along with a medical education in Turkey for 6 years, intend to specialize in various fields by taking the Tıpta Specialization Examination (TUS). The choices that will be made in this process can vary depending on many factors such as which areas the relevant individuals will specialize in, the gains which individuals will receive by choosing that area, prestige, professional satisfaction, family and society, In this context, the factors effective in the selection of the specialization fields of the medical faculty students are examined by the Analytical Hierarchy Process (AHP) which is one of the multi-criteria decision-making methods. For this purpose, a questionnaire has been conducted to 100 senior students of Kırıkkale University Faculty of Medicine and the data obtained from the questionnaires is analyzed using the AHP method. As a result of the analysis, the findings show that the "Individual Knowledge Skills and Success Status Effect" in the selection of speciality area of the students is the highest with 42% ratio in the category of the individual factors. In the environmental factors, the results point out that"SocioEconomic Effect criterion is with %58 ratio and then Institution Effect to be Worked" is in effective with %23 ratio.