Beden eğitimi öğretmenlerinin iş doyum düzeylerinin incelenmesi (Ankara örneği)
Özet
Bu araştırma beden eğitimi öğretmenlerinin iş doyum düzeylerini incelemek amacı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Ankara ilinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ortaokul ve liselerde görev yapan 1953 beden eğitimi öğretmeni, örneklemini ise Ankara ilinde görev yapan 265 beden eğitimi öğretmeni oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak, Minnesota İş Doyum Ölçeğinin 20 soruluk formu ve araştırmacı tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Kişisel Bilgi Formu araştırmaya katılan öğretmenlerin demografik özelliklerini belirlemeye yönelik mesleki ve kişisel bilgileri içeren 9 sorudan oluşmaktadır. Uygulama için araştırmanın yapılacağı ilçedeki okullar belirlenerek araştırmacı tarafından gidilip ölçekler birebir uygulanmıştır. Ölçekleri uygulama süresi 5 dk. sürmüştür. Elde edilen verilerin çözümlenebilmesi için bilgisayar ortamında SPSS 21 paket programı kullanılmıştır. Verilerin analizinde kullanılacak test ya da testleri belirleyebilmek için öncelikle değişkenlerin normal dağılıma uygun olup olmadığı Shapiro-Wilk ile test edilmiş, sonrasında Levene testi ile varyansların homojenliği incelenmiştir. Normal dağılıma uygunluk göstermeyen değişkenlerin analizinde parametrik olmayan istatistiksel yöntemler kullanılmıştır. Mann- Whitney U testi, Kruskal-Wallis H testi, ANOVA testleri uygulanmıştır. Yapılan istatistiksel çözümlemelerde anlamlılık düzeyi 0.05 olarak kabul edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre araştırmaya katılan beden eğitimi öğretmenlerinin icra ettikleri meslekten genel anlamda memnun oldukları ve doyum sağladıkları belirlenmiştir. Araştırmaya katılan beden eğitimi öğretmenlerinin cinsiyet, medeni durum, görev yaptıkları okul türü, görev yaptıkları okulda spor salonu olup olmama durumu, görev yaptıkları ilçe değişkenlerine göre iş doyum düzeylerinde anlamlı bir farklılık olmadığı tespit edilmiştir (p>0.05). Görev yaptıkları okulda spor malzemesi eksikliği yaşamayan beden eğitimi öğretmenlerinin malzeme konusunda sorun yaşayan öğretmenlere göre iş doyum düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık olduğu tespit edilmiştir (p<0.001). Survey's centerline is consist of 1953 physical education teachers who are working at elementary and high school connected to the Ministry of Education in 2017-2018. Sample of research is consist of 265 physical education teachers working in Ankara. As data collecting tool, Minesota Business Saticfaction scale form with 20 questions and personal information form which were developed by researcher were used. The personal information form consist of 9 questions including professional and personal information to determine the demografic characteristics of the teachers participating in the research. The school in the district where the research will be carried out were determined and the scales were applied by the researcher. The application period of scales lasted five minutes. In order to analyze the data obtained the SPSS 21 package programme was useed in the computer environment. In order to determine the test or tests to be used in the analysis of data, firstly the variables wheather they are suitable for normal distribution or not are tested with Shapiro-Wilk, then homogeneity of varience was examined with Levene test. In the analysis of variables that do not conform to normal distribution nonparametric statistical methods were used. Mann-Whitney U test, Kruskal-Wallis H test, ANOVA tests were applied. Significance level was accepted as 0.05 in the statistical analysis. According to the findings, it was determined that physical education teachers who participated in the research were satisfied with their work and provided satisfaction in this level. Participating physical education teachers in this research there is no significant difference in job satisfaction level according to the their gender, marital status, type of school where they work, whether they have a gym or not or district variables they work in (p>0.005). It was found that there is a significant difference between job satisfaction levels of physical education teachers who do not lack sports equipment in their school according to teachers who have problem about material (p<0.001).