Beden eğitimi öğretmenlerinin istenmeyen öğrenci davranışlarına karşı tutumları ile mesleki tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişki
Özet
Araştırmanın amacı beden eğitimi öğretmenlerinin istenmeyen öğrenci davranışlarına karşı tutumları ile öğretmenlerin tükenmişlik düzeylerinin belirlenerek aralarındaki ilişkinin ortaya çıkarılmasıdır. Araştırmanın evrenini 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Ankara ili Yenimahalle ilçesinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ortaokul ve liselerde görev yapan 236 beden eğitimi öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise, Ankara ili Yenimahalle ilçesinde görev yapan 201 beden eğitimi öğretmeni oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak, Maslach ve Jackson (1981) tarafından geliştirilen, Ergin (1992) tarafından Türkçeye uyarlanan Maslach Tükenmişlik Envanteri, araştırmacı tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi Formu ve İstenmeyen Davranışlara Karşı Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Verilerden elde edilen bulguların normallik sınaması sonucunda normal dağılım sergilediği görülmüştür. İkili grup karşılaştırmaları için bağımsız t-testi, üç veya daha fazla grup karşılaştırmaları için tek yönlü varyans analizi sonuçlarına dayalı olarak yorumlanmış, farklılığın kaynağını bulmak üzere, varyansların homojen olmasından dolayı Tukey HSD çoklu karşılaştırma testi kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi 0.05 olarak kabul edilmiştir. İstenmeyen öğrenci davranışlarına karşı öğretmen tutumları ile öğretmenlerin tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi için de Pearson Korelasyonu kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi 0.01 olarak kabul edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, araştırmaya katılan beden eğitimi öğretmenlerinin tükenmişliği düşük düzeyde yaşadıkları belirlenmiştir. Beden eğitimi öğretmenlerinin istenmeyen öğrenci davranışlarına karşı tutumları yaş ve bulundukları okuldaki görev süresi değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği bulunmuştur. Tükenmişlik düzeyinin duygusal tükenme alt boyutunda ders yapılan alan, kişisel başarısızlık alt boyutunda yaş, mesleki kıdem, eğitim durumu, ders yapılan alan ve sınıf mevcudu değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği bulunmuştur. Ayrıca istenmeyen öğrenci davranışlarına karşı öğretmen tutumları ile tükenmişlik düzeyinin kişisel başarısızlık alt boyutu arasında -0.25 oranında yani düşük ve negatif bir ilişki tespit edilmiştir. The purpose of the study is to reveal the correlation between the physical education teachers' attitudes towards undesired student behaviors and teachers' burnout levels. Target population of the study is 236 physical education teachers who work in the elementary and high schools depending on MONE in Yenimahalle, Ankara during the 2017-2018 academic year. The sample of the study is 201 physical education teachers who work in Yenimahalle Ankara. The data was collected from Maslach Burnout Scale developed by Maslach and Jackson (1981) which was adapted to Turkish by Ergin (1992), Demographic Information Form and Attitude Towards Undesired Behaviors Scale were developed by the researcher. As a result of the findings from the data normality test, it was found to exhibit a normal distribution. The independent t-test for binary group comparisons and one-way variance analysis for three or more groups comparisons were used to interpret. In order to find the source of the dissimilarity 'Tukey HSD multiple comparison test' was used due to homogeneous variances. The significance level was accepted as 0.05. In order to define the correlation between the attitudes of teachers' towards unwanted student behaviors and teachers' burnout levels, Pearson Correlation was used. The significance level was admitted as 0.01. According to the findings, participant physical education teachers have low burnout levels. The results show that there are significant differences between the physical education teachers' attitudes towards undesired student behaviors and the variables of their ages and working years in the school. Findings also indicate that there are considerable differences among the variable ofcourse area in the sub-dimension of emotional exhaustion and the variables of age, professional seniority, educational levels, course area and the classroom size in personal failure of the teachers' burnout levels. Moreover, there is low and negative correlation between teachers' attitudes towards undesired student behaviors and personal failure subscale of burnout level as -0.25.