Beden eğitimi öğretmenlerinin istenmeyen öğrenci davranışlarına karşı kullandıkları stratejiler (Kırıkkale il örneği)
Özet
Bu araştırma, Kırıkkale ilinde görev yapan beden eğitimi öğretmenlerinin istenmeyen öğrenci davranışlarına karşı kullandıkları stratejileri belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma, 2014-2015 eğitim-öğretim yılı II. döneminde Kırıkkale İlinde devlete bağlı bulunan ortaokul ve liselerde beden eğitimi öğretmeni olarak görev yapan 124 kişiyle gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak Kulinna (2007)'nın geliştirdiği "Davranış Tutum Anketi" kullanılmıştır. Yazardan izin alınarak, 27 maddenin Türkçe'ye çevirisi yapılmıştır. Bu araştırmanın değişkenleri; beden eğitimi öğretmenlerinin cinsiyeti, yaşı, mesleki kıdemi, çalıştıkları okul türü, sınıf mevcudu, okul mevcudu, ders alanının büyüklüğü, ders işlenilen alanın paylaşımı, derse girilen okulun yerleşim yeridir. Elde edilen değerlerin normal dağılım gösterip göstermediği Shapiro-Wilk testi ile incelenmiş, verilerin normal dağılmadığı görülmüştür. Araştırma verilerinin analizi yüzde (%), frekans (f), Mann Whitney U testi, Kruskal Wallis testi ve Bonferroni düzeltme testi ile yapılmıştır. Tüm analizlerde 0,95 güven katsayısına göre karar verilmiştir. Elde edilen verilerden, çalışmaya katılan beden eğitimi öğretmenlerinin istenmeyen öğrenci davranışlarına karşı en sık kullandığı stratejilerin "Öğrencinin iyi davranışını yakalayıp övme" ve "Doğru davranışlar için ekstra puan verme" , en az kullanılan stratejilerin ise "Öğrenciyi dersten atma" ve "Fiziksel ceza uygulama" olduğu görüldü. Beden eğitimi öğretmenlerinin kullandığı stratejilerle, değişkenler arasında istatiksel olarak anlamlı bir fark bulunmadı. Anahtar Kelimeler : Beden Eğitimi Öğretmeni, İstenmeyen Öğrenci Davranışı This survey has been investigated to define the strategies against the students' misbehavior by the physical education teachers who has worked in Kırıkkale. This survey has applied for 124 people who has been working as a physical education teacher at public schools in Kırıkkale in the second term of 2014-2015 academic years. As the data-gathering instruments used in the study "Behavior Attribution Survey" (BAS) developed by Kulinna in 2007. 27 items of this BAS has been adapted into Turkish and this event has been permitted from the author.The variables of this survey are the sex of physical education teachers, age, job experience, the kind of the school, the size of the sport area, the share of the lesson and the location of the school.The analysis of data that performed has been analyzed with Shapiro-Wilk test according to the whether it has showed normal distribution. The analysis of survey data has been performed by using per cent (%), frequency (f), Mann Whitney U test, Kruskal Wallis test and Bonferroni Correction test. In all analysis it has been decided according to 0,95 consistency reliability. From the data that performed, it has seen that the most used strategies against the students' misbehavior among the physical education teachers are "Catch students being good and give praise", "Give bonus points for good behavior" and the least used strategies are "Remove the student from the class" and "Corporal punishment". The significant difference between the strategies used by physical education teachers and variables hasn't been found. Key Words : Physical Education Teacher, Student Misbehavior