Öğretmen Sınıf Liderliği Ölçeği Öğretmen Formu Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması
Özet
Bu çalışmanın amacı, Öğretmen Sınıf Liderliği Ölçeği’nin öğretmenler için uyarlamasını yapmak ve psikometrik özelliklerini test etmektir. Öğretmenlerle yapılan görüşmelere ve alanyazın incelemesine dayalı olarak öğretmenlerin öğrencilere liderlik etmekle ilgili rol ve sorumluluklarına yönelik ölçek maddeleri oluşturulmuştur. Araştırma kapsamında, pilot uygulama için 336 ve geçerlik çalışması için 396 ortaokul ve lise öğretmenine ulaşılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi, 23 maddeden oluşan ölçeğin, toplam varyansın %58’ini açıklayan üç faktörlü (etkileşim, sınıf içi süreçler ve okul dışı süreçler) bir yapı gösterdiğini ortaya çıkarmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi sonuçları kabul edilebilir uyum göstermiştir. Ölçek için güvenilirlik katsayıları da kabul edilebilir düzeydedir. Buna göre, Öğretmen Sınıf Liderliği Ölçeği Öğretmen Formu’nun öğretmen liderliğini değerlendirmeye yardım edecek geçerli ve güvenilir bir araç olduğu sonucuna ulaşılmıştır. The purpose of the study was to adapt the Teacher Classroom LeadershipScale for Teachers (TCLSfT) and test its psychometric properties. Based on interviewswith teachers and review of literature, scale items were created for theroles and responsibilities of teachers to lead students. Two independent samplesparticipated in the study: 336 teachers in item generation and 396 teachers in validationphase. In order to search the construct validity of the scale both confirmatoryand exploratory factor analyses were applied. 23 items of the scale containedthree factors (interaction, in-class processes and out-of-school processes), whichexplained over 58% of the total variability. The results indicated acceptable fitfor the three factor model. Reliability coefficients were also found acceptable. Itis concluded that the TCLSfT is a promising instrument in assessing the teacherleadership for teachers in Turkey.
Kaynak
Milli EğitimCilt
47Sayı
220Bağlantı
https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TXpJNU5UY3hNUT09https://hdl.handle.net/20.500.12587/160