9-11 yaş arası cimnastik yapan çocuklarla, spor yapmayan akranlarının ruhsal uyum düzeylerinin incelenmesi
Özet
Bu araştırma 9-11 yaş arası cimnastik yapan çocuklarla, spor yapmayan akranları arasındaki ruhsal uyum düzeylerini belirlemek ve karşılaştırmalar yapmak amacıyla gerçekleştirilmiştir.Araştırma grubu 9-11 yaş aralığında en az bir yıl cimnastik geçmişi olan 71 cimnastikçi çocuk ve yine aynı yaş grubunda spor yapmayan 94 çocuktan oluşmaktadır.Araştırmada grupların ruhsal uyum düzeylerinin nevrotik sorunlar, davranış sorunları ve diğer davranış sorunları alt başlıklarında incelemek üzere anket tarama modeline betimsel bir çalışma yolu izlenmiştir. Çalışmada iki farklı durumda olan (cimnastik yapan ve spor yapmayan çocuklar) grupların ruhsal uyum düzeyleri anne ve öğretmen görüşleri doğrultusunda karşılaştırılmıştır.Veri toplama aracı olarak Hacettepe Ruhsal Uyum Ölçeği kullanılarak araştırmanın genel amacı çerçevesinde cevapları aranan alt problemlere yönelik olarak toplanan veriler, bilgisayara kaydedilmiş ve istatistiki çözümler için SPSS 12.0 (Statistical Packet for the Social Science) programından yararlanılmıştır. Çocuklar ve aileleri hakkındaki genel bilgilerin değerlendirmesinde frekans (f) ve yüzde (%) ,ortalama (X) ve standart sapma(Ss) değerleri hesaplanmıştır.Cimnastik yapan çocukların ?Nevrotik Sorun Puan Ortalamalarının? annelere göre, 2,366±1,633, öğretmenlere göre, 2,211±0,967 olduğu ve görüşler arasında anlamlı bir farklılığın olmadığı görülmüştür (t=2,115, p>0,05). Cimnastik yapan çocukların ?Davranış Sorunları Puan Ortalamaları? annelere göre, 3,718±0,725, öğretmenlere göre ise, 3,408±0,833 olduğu ve görüşler arasında anlamlı bir farklılığın olmadığı görülmüştür (t=1,806, p>0,05).Spor yapmayan çocukların ?Nevrotik Sorun Puan Ortalamalarının? annelere göre, 3,202±0,893, öğretmenlere göre, 2,798±0,791 olduğu ve görüşler arasında anlamlı bir farklılığın olmadığı görülmüştür (t=2,651, p>0,05). Spor yapmayan çocukların ?Davranış Sorunları Puan Ortalamaları? annelere göre, 4,138±0,912, öğretmenlere göre ise, 3,851±1,028 olduğu ve görüşler arasında anlamlı bir farklılığın olmadığı görülmüştür (t=2,447, p>0,05).Sonuç olarak 9-11 yaş arası cimnastik yapan çocukların, spor yapmayan akranlarına göre daha az ruhsal uyum sorunlarının olduğu tespit edilmiştir. This research has been done to determine the psychological adjustment level of the children doing gymnastic and their peers not doing sport between 9-11 years.Experimental group consists 71 children between 9-11 years and have at least one-year-gymnastic history and 94 children not doing sport in the same age group.In the sresearch, a descriptive way is followed to examine the subtitles as neurotic problems, behavioral problems and other behavioral problems of spiritual adjustment levels of the groups. At this study, the psychological adjustment levels of two different groups (the children doing gymnastic and the children not doing sports) have been compared according to their mothers? and teachers? opinions.Using Hacettepe?s Psychological Adjustment Scale for data collection, the datas collected for sub-problems whose responses are searched as the general aim of the study, have been saved at the computer and the program SPSS 12.0 (Statistical Packet for the Social Science) has been used for statistical solutions. To evaluate the general information about the children and their families, frequency (f), percent (%), average (x) and Standard deviation (Ss) have been calculated.Neurotic Problem?s Point Average of the children doing gymnastic is 2,366±1,633 according to the mothers and according to the teachers it is 2,211±0,967 and there is no meaningful difference between these aspects. (t=2,115, p>0,05). Behavioral problem?s point average of the children doing gymnastic is 3,718±0,725, according to mothers and 3,408±0,833 according to teachers and there is no meaningful difference between these aspects (t=1,806, p>0,05).Neurotic Problem?s Point Average of the children not doing sports is 3,202±0,893 according to the mothers and according to the teachers it is 2,798±0,791 and there is no meaningful difference between these aspects. (t=2,651, p>0,05). Behavioral problem?s point average of the children doing gymnastic is 4,138±0,912, according to mothers and 3,851±1,028 according to teachers and there is no meaningful difference between these aspects (t=2,447, p>0,05).As a result, it is determined that the children between 9-11 years and doing gymnastic have less psychological adjustment problems than their peers not doing sports.