Zihinsel engelli çocuklarda uyarlanmış fiziksel eğitim programının temel motor becerilerinin gelişimine etkisi
Özet
Araştırma Uyarlanmış Fiziksel Eğitim Programı (UFEP)'nın hafif düzeyde zihinsel engelli çocukların temel motor beceri düzeylerinin gelişimine etkisinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırma, ön test son test kontrol gruplu deneysel bir çalışmadır. Araştırmaya, 14 deney (7.79±1.05 yıl), 14 kontrol grubu (8.07±1.07 yıl) olmak üzere toplam 28 hafif düzeyde zihinsel engelli çocuk katılmıştır. UFEP deney grubuna 12 hafta boyunca, haftada üç gün, günde 40 dakika olmak üzere toplam 1440 dakika uygulanmıştır. UFEP'in uygulanması sırasında öğrenilmesi hedeflenen becerilerin analizi yapılmış ve bu becerilerin öğretiminde "komut verme", "alıştırma" ve "doğrudan öğretim" yöntemleri kullanılmıştır. Deney ve kontrol grubuna UFEP öncesi ve sonrasında; boy uzunluğu, vücut ağırlığı ve beden kitle indeksi ölçümleri, TGMD-2 Testi (Kaba Motor Gelişim Testi-2), 20 m sürat koşusu, durarak uzun atlama, statik denge (flamingo denge testi), dikey sıçrama, esneklik, el kavrama kuvvet testleri uygulanmıştır. Verilerin tanımlayıcı istatistikleri, gruplar arasındaki farklar, SPSS 22.0 istatistik paket programında değerlendirilmiştir. Normallik testi Shapiro-Wilks Testi ile yapılmıştır. Deney ve kontrol grubunun ön test ve son test ölçümlerinin gruplar arası karşılaştırılmalarında non–parametrik testlerden Mann Whitney U Testi ve parametrik testlerden Bağımsız Gruplarda t Testi, grup içi ön test ve son test karşılaştırmalarında ise non–parametrik testlerden Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi ile parametrik testlerden Bağımlı Gruplarda t Testi kullanılmıştır. Sonuç olarak, UFEP'in hafif düzeyde zihinsel engelli çocukların temel motor beceri düzeylerini geliştirdiği belirlenmiştir. UFEP'in motor beceri öğretimi amacıyla, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, Beden Eğitimi ve Spor, Spor ve Fiziki Etkinlikler derslerinde veya ders dışı zamanlarda kullanılabileceği düşünülmektedir. The study was conducted to investigate the effect of the Adapted Physical Education Program (APEP) on the development of basic motor skill levels of mild mentally retarded children. The research was a experimental study with pre-test post-test control group. A total of 28 mildly mentally retarded childs, 14 experimental (7.79±1.05 years) and 14 control groups (8.07±1.07 years) participated in the study. APEP was conducted to the experimental group for a total of 1440 minutes for 12 weeks, three days a week, 40 minutes per day. During the implementation of APEP, the skills which were aimed to be learned were analyzed and "command", "practice/task" and "direct instruction" was used for teaching these skills. Before and after APEP in the experimental and control groups; length, body weight and body mass index measurements, TGMD-2 (Test of Gross Motor Development-2), 20 m sprint, long jump, static balance (flamingo balance test), vertical jump, flexibility, hand grip strength tests were applied. Descriptive statistics of the data, differences between the groups were evaluated in SPSS 22.0 statistical package program. The normality test was performed with Shapiro-Wilks Test. In the comparison of pre-test and post-test measurements between the experimental group and the control group, non-parametric tests were used by Mann Whitney U Test and parametric tests were used Independent Samples t-Test. In the pre-test and post-test comparison, Wilcoxon Signed Rank Test was used for non-parametric tests, and Paired t Test was used for parametric tests. In conclusion, it was determined that APEP improved the basic motor skills levels of the children with mild mentally retarded. It is thought that APEP can be used for motor skills teaching, Play and Physical Activities, Physical Education and Sport, Sport and Physical Activities lessons or in extracurricular times.