Mikro öğretim uygulamalarının öğretim becerilerine etkisine ilişkin beden eğitimi ve spor öğretmeni adaylarının görüşleri
Özet
Bu araştırma, beden eğitimi ve spor öğretmen adaylarının mikro öğretim uygulamaları kapsamındaki, "sınıfta ders anlatımına ilişkin görüşlerinin" ele alındığı betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2014-2015 öğretim yılı bahar dönemi, Gaziantep Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksek Okulu Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü III. Sınıf Özel Öğretim Yöntemleri II dersini alan öğrenciler oluşturmaktadır. Çalışmada dersi alan toplam 60 öğrenci (27 kadın, 33 erkek) yer almıştır. Araştırmada veri toplamak amacıyla iki farklı veri toplama aracı kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının ders anlatımıyla ilgili algılarını belirlemek amacıyla Görgen (2003) tarafından geliştirilen "Öğretmen Adaylarının Sınıfta Ders Anlatımıyla İlgili Görüş ve Düşünceleri" başlıklı ölçme aracı kullanılmıştır. Akranlar ve öğretim elemanı tarafından, öğretmen adaylarının sunum tekniklerini değerlendirmek amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen ''Mikro Öğretim Gözlem Formu'' kullanılmıştır. Mikro öğretim uygulaması 13 haftalık süreyi kapsamıştır. Toplam 30 grup oluşturulmuştur. Ölçme araçları ile elde edilen veriler bilgisayar ortamına kodlanıp SPSS 22.0 paket programından yararlanılarak istatistiksel analizler yapılmıştır. İstatistiksel analizlerde "Paired Samples T" testi ile tanımlayıcı istatistiklerden ortalama değerler alınmıştır. Araştırma sonucunda, mikro öğretim uygulamalarına başlamadan önce uygulama grubu olarak seçtiğimiz, Özel Öğretim Yöntemleri II dersini alan beden eğitimi ve spor öğretmeni adaylarının, dersin başlangıcı, işleyişi ve öğrenci karşısındaki tutumları, zaman yönetimi, ölçme değerlendirme, geri bildirimde bulunma, unutkanlık, üretken olma, motivasyonu sağlama, sözel-beden dilini etkili kullanma, uygun öğretim tekniğini seçme, sınıf seviyesini belirleme, konular arası bağlantı kurma, materyalleri etkili kullanma, sınıf yönetimi, öğrenci beklentilerine cevap verebilme, iletişim kurma, dinleme, ödül-ceza kullanımı ve dersi bitirme konularına ilişkin yaşadıkları endişe, heyecan, kaygı, korku, belirsizlik ve öz güven eksikliği gibi duygu durumlarında, mikro öğretim uygulaması sonrasında anlamlı bir şekilde azalma olduğu görülmüştür. Mikro öğretim gözlem formu ile akran ve öğretim elemanı değerlendirmelerinde görülen artış, öğretmen adaylarının kendilerinden önce yapılan sunumlarda gördükleri eksikleri ve hataları tekrarlamamaya özen gösterdiklerini ortaya koymaktadır. "Ders anlatırken duygularımı kontrol edemeyeceğim fikri beni endişelendiriyor, sınıfta hâkimiyeti sağlamaya engel olacağını düşündüğüm için grup çalışması yapmak fikri bana uygun gelmiyor ve ders anlatma düşüncesi bana zevkli gelmiyor" maddelerine ilişkin yapılan analizlerde ön test ve sontest değerlerinde farklılık gözlenmezken, puan ortalamalarının düşük olması ilgili konularda herhangi bir kaygı ve korku yaşamadıkları sonucunu ortaya çıkarmıştır. Alanda yapılan çalışmalarla çalışmamızda elde ettiğimiz sonuçlar paralellik göstermektedir. Dolayısıyla mikro öğretim uygulamalarının, öğretmen adaylarının sınıf ortamında yaşayacakları endişe, heyecan, kaygı ve korku gibi stres oluşturan süreçlerin azaltılmasında ve özgüvenin gelişmesinde önemli bir etken olduğu, ayrıca kendilerinden önce sunum yapan akranlarının hatalarını görerek daha doğru sunum yapmalarına katkı sağladığı söylenebilir. This study is a descriptive research that aims to determine physical education teacher candidates' views on "teaching in classroom" in terms of microteaching activities. The study group consisted of 60 students (27 female, 33 male) enrolled in Special Teaching Methodology II course at Gaziantep University, School of Physical Education and Sports, Physical Education and Sports teaching Department during 2014-2015 academic year. Two different data collection tools were used so as to collect the data. To determine teacher candidates' perceptions about teaching in class, "Teacher Candidates' Views and Thoughts about Teaching in Classroom" scale, developed by Görgen (2003), was used. Microteaching Observation Form, developed by the researcher, was used both by peers and instructor to evaluate teacher candidates' presentation techniques and skills. Microteaching treatment lasted for 13 weeks. 30 groups were formed in total. The gathered data were coded on the computer and statistically analyzed by using SPSS 22.0 software program. Paired Samples T test and mean values from descriptive statistics were used in statistical analyses. At the end of the study, it was observed that teacher candidates' anxiety, excitement, worry, fear, uncertainity and lack of self -confidence related to the concepts such as the beginning of the course, teaching activities, classroom management, timemanagement, assessment and evaluation, giving feedback, oversight, productivity, motivating students, the effective use of verbal-nonverbal language, choosing appropriate method, linking the topics, the effective use of materials, lacking in meeting the students' expectations, communication, listening, punishment-reward use and finishing the course were decreased statistically. The increase in the assessments done through microteaching observation forms filled by peers and instructor reveals that teacher candidates observed the previous presentations carefully and they were attentive to the mistakes and the lacks they observed and they tried not to make the same mistakes. While there were no differences in pre-test and post-test scores for the items "The opinion that I cannot control my feelings during teaching worries me, groupwork is not suitable for me since I thought it would hinder my classroom management, and the opinion of teaching in the class does not sound good to me", it could be said that because the mean scores were low in both tests, it revealed that teacher candidates did not have any anxiety or fear for those issues. The results were in parallel to the related literature in the field. Thus, it can be claimed that microteaching applicaions are one of the important factors in decreasing the stress making processes like anxiety, excitement, worry and fear that teacher candidates will experience in real classrooms, and developing their self-confidence. Moreover, it can also be said that microteaching helps them prepare better presentations by observing the mistakes that their peers did in their presentations.