İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinde fiziksel aktivite düzeyi ve bazı antropometrik özelliklerin akademik başarı ile ilişkisi
Özet
Bu çalışmanın amacı ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinde fiziksel aktivite düzeyi ve bazı antropometrik özellikler ile akademik başarı arasındaki ilişkinin değerlendirilmesidir. Çalışmanın örneklemi 2011-2012 eğitim öğretim yılında Konya ili merkez ilçelerinde (Selçuklu, Meram, Karatay) 12 farklı ilköğretim okulunda rastgele örneklem yöntemi ile ulaşılan 324 (n=168 kız, yaş=13.98±.39 ve n=156 erkek, yaş=13.96±.42) gönüllü 8. sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Öğrencilerin fiziksel aktivite düzeyleri Crocker ve diğ. (1997) tarafından geliştirilen ve geçerlilik güvenilirlik çalışmaları yapılan Physical Activity Questionnare for Older Children (PAQ-C 4-8) ölçeğinin araştırma kapsamında Türkçeye uyarlanmış hali olan Çocuklar için Fiziksel Aktivite Ölçeği (ÇFAÖ) ile değerlendirilmiştir. Öğrencilerin antropometrik özelliklerinin belirlenmesinde boy uzunluğu ve vücut ağırlığı ölçümleri ile bioelektrik impedans analizinden (BİA) yararlanılmıştır. Akademik başarının ölçütü olarak öğrencilerin 2012 yılının haziran ayında yapılan Seviye Belirleme Sınavı?ndan (SBS) aldıkları puanlar kullanılmıştır. Fiziksel aktivite puanlarına göre çalışmaya katılan öğrencilerin %38.3?ünün inaktif, %53.4?ünün orta düzeyde aktif, %8.3?ünün aktif olduğu; Beden kitle indeksi (BKİ) değerlerine göre ise %4.9?unun zayıf, %81.5?inin normal kilolu, %9.6?sının fazla kilolu ve %13?ünün obez olduğu anlaşılmıştır. Öğrencilerin fiziksel aktivite düzeyleri ve bazı antropometrik özellikleri (boy uzunluğu) ile akademik başarıları arasında önemsenemeyecek kadar düşük bir ilişki olduğu görülmüştür (sırasıyla r=.11 ve .13; p<.05). Cinsiyete göre erkeklerde fiziksel aktivite düzeyi ile akademik başarı arasında zayıf bir ilişkinin olduğu (r=.23; p<.05); ancak kızlarda fiziksel aktivite düzeyi ile akademik başarı arasında herhangi bir ilişkinin olmadığı anlaşılmıştır (r=.05; p>.05). Erkeklerde boy uzunluğu ile akademik başarı arasında zayıf bir ilişkinin olduğu görülürken (r=.21; p<.05); vücut ağırlığı ile akademik başarı arasında önemsenemeyecek kadar düşük bir ilişkinin olduğu görülmüştür (r=.18; p<.05). Kızlarda boy uzunluğu ile akademik başarı arasında önemsenemeyecek kadar düşük bir ilişkinin olduğu anlaşılmıştır (r=.15; p<.05). Öğrencilerin vücut ağırlıkları (erkekler hariç), BKİ ve vücut yağ yüzdesi (VYY) değerleri ile akademik başarıları arasında herhangi bir ilişkinin olmadığı görülmüştür (sırasıyla r=.09; .03 ve .10; p>.05). Sonuç olarak ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinde fiziksel aktivite düzeyi, bazı antropometrik özelliklerden boy uzunluğu ve vücut ağırlığı (sadece erkeklerde) ile akademik başarı arasında önemsenemeyecek kadar düşük bir ilişkinin olduğu anlaşılmaktadır. Fiziksel aktivite düzeyindeki artışın ve bazı antropometrik özelliklerin (boy uzunluğu ve sadece erkeklerin vücut ağırlığı) yaşa ve cinsiyete göre ideal değerlerde olmasının öğrencilerin akademik başarılarının artışına çok küçük de olsa katkıda bulunabileceği düşünülmektedir. Anahtar Kelimeler: Akademik Başarı, Antropometrik Özellikler, Fiziksel Aktivite, Fiziksel Uygunluk, Spora Katılım The purpose of this study is to evaluate the correlation between their level of physical activity and certain anthropometric characteristics and their academic achievement among the pupils at the 8th grade of elementary schools. The sampling of the study is composed of the 324 voluntary students at the 8th grade (n=168 girls and n=156 boys, age=13.96±.42), chosen randomly from 12 diverse primary schools in the central towns (Selçuklu, Meram, Karatay) of the city of Konya during the educational year in 2011-2012 . The physical activity levels of the pupils were evaluated with the Turkish version of the scale, Physical Activity Questionnaire for Older Children (PAQ-C 4-8), developed by Crocker et al. (1997) and put through validity & reliability tests. The version adjusted to Turkish is called the Physical Activity Scale for Children. The height and weight of the children as well as the analysis of bioelectric impedance (BIA) were used in determining anthropometric traits of the students. As a criterion of the academic achievement, the points achieved by the students at the Placement Test conducted in 2012 were employed. Based on their physical activity points, it was understood that 38.3 % of the pupils participating in the study were inactive, 53.4 % were moderately active and 8.3 % were active, and that 4.9 % of them were slim, 81.5 % were average in weight, 9.6 % were heavy weight and 13 % were obese based on the values from the Body Mass Index. It was seen that there was too low a correlation between their academic achievement levels and the physical activity levels and certain anthropometric traits of theirs (their height) to take into account (respectively r=.11 ve .13; p<.05). It was also understood that, based on the gender, there was a weak correlation in boys between physical activity level and their academic achievement (r=.23; p<.05), whereas there weren?t any correlations in girls between physical activity level and their academic achievement (r=.05; p>.05). Besides, while a weak correlation was seen in boys between their height and the academic achievement (r=.21; p<.05), there was too low a correlation between the body weight and the academic achievement to take into account (r=.18; p<.05). It was also understood that there was too low a correlation in girls between the height and the academic achievement to take into account (r=.15; p<.05). It was observed that there weren?t any correlations between the body weights of the pupils (except for those of the boys), body weight index and the percentage of body fat values (respectively r=.09; .03 and .10; p>.05). In conclusion, it was understood that there was too low a correlation among the pupils in 8th grade in primary schools between the level of physical activity, certain anthropometric traits such as the body weight and height (only in boys) and academic achievement level. It is thought that an increase in the level of physical activity and certain anthropometric traits (such as height and body weight only in boys) contribute, though small, to an increase in the academic achievement level of the pupils if they are in ideal values in accordance with the age and gender. Key words: Academic Achievement, Anthropometric Traits, Physical Activity, Physical Suitability, Participation in Sports
Bağlantı
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=WY5CM7tPNE2z_YM6pBu0t-aXugkPfRy19GKF_FlITu-wR_rTFaxvdmR6VJxS1iAIhttps://hdl.handle.net/20.500.12587/16055