Ücretli öğretmenlerin ahs ve matematiksel programlama modeli ile ilk ve ortaöğretim okullarına atama probleminin çözümü: Kırıkkale'de bir uygulama
Abstract
Ücretli öğretmenlik, öğretmen açığını gidermek için Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yıllardır uygulanan bir sistemdir. Çeşitli nedenlerle öğretmen ihtiyacının karşılanamadığı ya da öğretmen ihtiyacı karşılansa bile, öğretmenin izin, rapor ve geçici görevlendirme gibi değişik nedenlerle ders görevlerini yerine getiremediği durumlarda, eğitim ve öğretim hizmetlerinin yürütülebilmesi ve öğrencilerin derslerinin boş geçmemesi için öğretim üyelerine, diğer memurlara veya açıktan atanacaklara ücret ile verilen bir ek ders görevidir. Ücretli öğretmenlik uygulaması, Türk eğitim sisteminde ve toplumsal yaşamda ciddi sorunlara neden olmuştur. 2017 verilerine göre şu ana kadar ücretli öğretmen sayısı 60.000'in üzerindedir ve aday başvurusu bu sayının üç katını bulmaktadır. Ücretli öğretmenlik başvuruları il ve ilçe milli eğitim müdürlüklerinde yönetmelikte izin verilen çerçevede manuel olarak yapılmaktadır. 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Kırıkkale İli merkez ilçeye bağlı 98 okulda görev yapan 419 ücretli öğretmenin ataması ile ilgili çalışma ele alınmıştır. Şu anda İl Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından uygulanan mevcut sistem elle yapılan atama şeklindedir. 1.500'e yakın başvuru yapılmıştır ve bu başvuruların yaklaşık üçte biri ile 33 farklı derse atama yapılmıştır. Bu çalışmada ataması yapılacak olan adayların mezuniyet durumu, özellikleri ve aldığı sertifikalar dikkate alınarak Analitik Hiyerarşi Süreci yöntemi ile adayların atanabileceği derslerin ağırlıkları hesaplanmış ve matematiksel modeli kurulmuştur. Önerilen matematiksel modelle yapılan atama, mevcut durumla karşılaştırılmış ve bulunan sonuçlar tartışılmıştır. Substitute teachership is a system which has been applied by the Ministry of National Education for years to deal with the teacher deficiency. When the talents or teacher needs to meet the needs teacher for various reasons, the teacher's permission, report, and is unable to fulfill teaching duties for various reasons such as temporary assignments, carry out the education and training services and student to faculty members to pass empty of course, given to other officers or exposed appointed who will charge it is an additional course task. The application of Substitute Teachers has given rise to serious problems in turkish Educational System and social life. According to the data in 2017, the number of substitute teacher has been 60.000 till now and applications of condidates are nearly three times of this number. The substitute teacher applications are done by manually to the city/state National Education Management as allowed in legal regulations. In 2016-2017 education and training year, the study which is related to the assignment of 419 substitute teachers who work in 98 different schools that are connected to central state in Kırıkkale has been carried out. The assignment system which is applied by City Ministry of National Education is applied by manually. There has been nearly 1500 applications and approximately with one third of this application, it has been assigned to 33 different lessons. In this study, the number of lessons to which condidates can be assigned has been calculated according to the condidate's garduation situation, their features and certifitaces with the help of AHS method and as a result of this, mathematical model has been set. The assigment with the suggested mathematical model has been compared with the existing situation and results have been discussed.