Yaratıcı drama temelli matematik öğretimi çalışmalarının sistematik literatür derlemesi
Özet
Bu araştırma, Türkiye'de ilkokul düzeyinde yaratıcı drama temelli matematik öğretimi alanında yapılmış çalışmaları belirli ölçütlere göre incelemek ve alandaki genel eğilimleri belirlemek amacıyla yapılmıştır. Sistematik derleme yöntemiyle yapılan bu araştırmanın örneklem grubunu Türkiye'de yayımlanmış lisansüstü tez, hakemli dergilerde yayımlanan makale, bilimsel toplantılarda sunulan bildiri ve kitaplardan oluşan 16 çalışma oluşturmaktadır. Bu araştırmada veri analiz yöntemi olarak içerik analiz yöntemi tercih edilmiş olup çalışmalar derinlemesine incelenerek analizi yapılmıştır. Analizlerde ulaşılan sonuçlar şöyledir: Çalışmaların yüksek lisans tezi, hakemli dergilerde yayımlanan makale ve kitap türünde eşit sayıda olduğu, bu alanda hiç doktora tezinin bulunmadığı ve en fazla 2019 yılında yayımlandığı görülmüştür. Çalışmalarda en çok nitel araştırma yöntemi, deneysel desen ile birlikte durum çalışması tercih edilmiştir. Örneklem grubunu en fazla 4.sınıf öğrencileri oluştururken çalışmalarda yer alan ders planlarında en fazla matematik dersi "Sayılar ve İşlemler" öğrenme alanı kullanılmıştır. Ölçek olarak en fazla gözlem notları, en az ise görüşme notları ve çalışma yaprakları kullanılmıştır. Çalışmalarda yaratıcı dramanın en fazla akademik başarıya etkisinin incelendiği görülmüştür. İncelenen lisansüstü tez, hakemli dergilerde yayımlanan makale ve bilimsel toplantılarda sunulan bildiri çalışmalarında yaratıcı drama yönteminin öğrencilerin matematik motivasyonunu, akademik başarılarını, bilgilerinin kalıcılıklarını artırdığı, matematik kaygılarını azalttığı, öğrencilerin derslerde eğlenerek öğrendiği, matematik dersine yönelik tutumların olumlu hâle dönüştüğü sonuçları belirtilmiştir. İncelenen kitaplarda yaratıcı drama hakkında genel bilgilere, yaratıcı dramanın tarihsel gelişimine, matematik öğretiminde yaratıcı drama kullanımına ve örnek yaratıcı drama ders planlarına yer verildiği tespit edilmiştir. Sonuçlar doğrultusunda şu öneriler özetlenebilir: Sınıf öğretmenleri matematik derslerinde yaratıcı drama yöntemini sık sık kullanabilirler, MEB tarafından sınıf öğretmenlerine yönelik yaratıcı drama kılavuz kitabı oluşturulabilir. İlgili alanda doktora tezi çalışması yapılabilir, her sınıf seviyesinde ve matematik dersi tüm öğrenme alanlarına yönelik araştırmalar yapılabilir. This research work done in the field of mathematics education at primary school level in creative drama based in Turkey are made based on specific criteria in order to investigate and determine the general trend in the field. Systematic review of the research conducted by the method of sample of the graduate thesis published in Turkey, an article published in peer-reviewed journals, papers presented at scientific meetings and study of books constitute 16. In this study, content analysis method was preferred as the data analysis method, and the studies were analyzed in depth. The results obtained in the analysis are as follows: It has been observed that the studies have an equal number of postgraduate thesis, articles and books published in peer-reviewed journals, there are no doctoral dissertations in this field and were published in 2019 at the most. In the studies, qualitative research method was preferred mostly, and case study with experimental design was preferred. While the sample group was composed of 4th grade students at most, the "Numbers and Operations" learning area of the mathematics lesson was used the most in the lesson plans in the studies. As a scale, mostly observation notes, at least interview notes and worksheets were used. It was observed that the effect of creative drama on academic achievement was mostly examined in the studies. In the examined graduate theses, articles published in refereed journals and papers presented in scientific meetings, the results of the creative drama method were stated to increase students' mathematics motivation, academic achievement, the retention of their knowledge, reduce their math anxiety, students learn by having fun in their lessons, and their attitudes towards mathematics lesson transformed into a positive state. It was determined that the reviewed books included general information about creative drama, the historical development of creative drama, the use of creative drama in mathematics teaching, and sample creative drama lesson plans. The following suggestions can be summarized in line with the results: Classroom teachers can frequently use the creative drama method in mathematics lessons, and a creative drama guide book for classroom teachers can be created by the Ministry of Education. Doctoral thesis work can be done in the relevant field, and research can be done at every grade level and for all learning areas of mathematics.