Tıp fakültesi öğrencilerinin engelli bireylere yönelik tutumları ve sosyal beğenirlik düzeyleri ile ilişkisi
Özet
Araştırma; Kırıkkale Üniversitesi Tıp Fakültesi'nde 2019-2020 yılında öğrenim gören, tıp fakültesi öğrencileri ile yapılmış, tanımlayıcı tipte bir çalışmadır. Araştırmada, 1024 öğrencinin %74,8'ine (n=766) ulaşılmıştır. Araştırmanın amacı, tıp fakültesi öğrencilerinin engelli bireylere yönelik tutumlarını ve sosyal beğenirlik düzeyleri ile ilişkisinin incelenmesidir. Araştırmada veri kaynağı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen 17 soruluk anket formu, Yetersizlikten Etkilenmiş Kişilere Yönelik Tutum Ölçeği (YEKYTÖ) ve Sosyal Beğenirlik Ölçeği kullanılmıştır. Anket formu gözlem altında uygulanmıştır. Çalışma kapsamındaki öğrencilerin %60,1'i kadın ve yaş ortalamaları 21,33+2,54'tür. Katılımcıların YEKYTÖ puan ortalaması 64,29+13,43; sosyal beğenirlik puan ortalaması 9,96+3,73'tür. YEKYTÖ ve sosyal beğenirlik ölçeği puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı korelasyon saptanmamıştır. Kadınların erkeklere göre; YEKYTÖ puan ortalaması ve sosyal beğenirlik ölçeği puan ortalaması istatistiksel olarak anlamlı düzeyde yüksek saptanmıştır. Öğrencilerin sınıf, medeni durum, aile tipi, gelir düzeyi algısı, en uzun yaşanılan yer, anne eğitim düzeyi ile YEKYTÖ puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark saptanmamıştır. Engelli bireyle aynı evi paylaşmak, birlikte yaşamak isteyen katılımcıların YEKYTÖ puan ortalaması ve sosyal beğenirlik ölçeği puan ortalaması istatistiksel olarak anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur. Tıp fakültesi öğrencilerinin engelli bireylere yönelik olumlu yönde tutum geliştirmesi için engelli bireylerle etkileşimde bulunabileceği etkinliklerin düzenlenmesi ve eğitim programlarının sosyal model odaklı olması önerilmektedir. Anahtar Kelimeler: Engelli, Tutum, Tıp Fakültesi Öğrencileri, Sosyal Beğenirlik This research is a descriptive study with medical students studying in Kırıkkale University Faculty of Medicine in 2019-2020. In the study, 74.8% (n=766) of 1024 students were reached. The aim of the study is to examine the relationship between the medical students' attitudes towards disabled person and their social desirability. In the study as a data source, a survey form containing 17 questions developed by the researchers, The Attitudes Toward Disabled Persons Scale (ATDP), Social Desirability Scale were used. The questionnaire form was administered under observation. 60.1% of the students included in the study are woman and the average age is 21.33 + 2.54 years. The participants' ATDP scale score was found 64.29 + 13.43; social desirability score was found 9.96+3.73. There was no significant correlation between ATDP and social desirability scale scores. Women's ATDP and social desirability scales score were found to be statistically significantly higher than men. ATDP scores of the students as regard to class, marital status, family type, income level perception, longest place of living, mother education level did not display any statistically significant differences. ATDP and social desirability scale scores of students who want to live with a disabled person were found to be significantly higher. In order for medical faculty students to develop positive attitudes towards disabled persons; it is recommended to organize activities in which they interact with disabled persons, and to have education programs focused on social models. Keywords: Disabled Persons, Attitude, Medical Students, Social Desirability