Özçekimin bireylerin estetik algı ve müdahalelere yönelimi üzerine etkisinin değerlendirilmesi
Özet
Kameralı akıllı telefonlar ve dijital kameralar gibi fotoğraf çekmeye yarayan teknolojik aletler günümüzde oldukça yaygın olarak kullanılmaktadır. Günümüzde pek çok insanın bu teknolojik aletler vasıtasıyla internete ve sosyal medyaya eriştiği düşünüldüğünde, sosyal medya kullanımının ve sosyal medyada sıkça paylaşılan özçekimlerin bireyler üzerinde pek çok etkisi olduğunu düşünmek doğaldır. Bu durum, bireyin estetik algısı ve kozmetik müdahalelere yöneliminde de etkili olabilmektedir. Estetik müdahalelerin, ağız diş ve çene cerrahlarının da günlük pratiğinde yer almasından dolayı, özçekimin, bireyin estetik algısı ve estetik müdahalelere yönelimi üzerindeki etkilerini değerlendirmek amacıyla bu çalışma planlanmıştır. Çalışmamız için, 18-29 yaş aralığında olan ve Kırıkkale Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesinde lisans öğrenimi gören 200 erkek–200 kadın gönüllü olarak katılmıştır. Oluşturduğumuz "Kırıkkale Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Öğrencilerinin Özçekim Alışkanlıklarının Değerlendirilmesi Anket Çalışması" isimli anket ile gönüllülerin sadece yaşının ve cinsiyetinin dâhil olduğu demografik bilgilerini, sosyal medya kullanım ve özçekim yapma alışkanlıklarını, yüz bölgesinde var olan memnuniyetsizliklerini, buna bağlı olarak estetik müdahalelere yönelimlerini, görünüm değerlendirmelerini ve sonuçlarını (vücut memnuniyetsizliği ve estetik müdahalelere karşı tutumları), sorgulamayı amaçlayan toplam 16 soru sorulmuştur. Çalışmamızda, özçekimlerini fotoğraf filtreleme uygulamalarıyla daha fazla düzenleyen bireylerin, estetik müdahaleye daha fazla yönelimi olduğu görülürken, benzer şekilde yüzünü çekici bulmayanlarda daha fazla estetik müdahaleye yönelmektedir. Kadınların dış görünümlerine daha çok dikkat ettiği, yüzünde daha fazla hoşuna gitmeyen nokta olduğu ve buna bağlı olarak özçekimlerinde daha fazla düzenleme yaptığı görülürken, daha fazla özçekim yapan ve yayınlayan katılımcıların estetik müdahalelere daha yatkın olduğu görülmüştür. Bu çalışmanın sonuçlarına göre, dış görünümünden memnun olan bireylerin, daha az özçekim paylaşımı yaptığı anlaşılmıştır. Bu nedenle, özellikle gençlerin kendilerini onaylatabilecekleri en önemli mecralardan birinin sosyal medya olduğu ve bu nedenle özçekim paylaşımlarında artış olduğu söylenebilir. Ayrıca, özçekim paylaşımında ve düzenlemesindeki artışın, estetik müdahalelere yönelen bireylerin sayısında bir artışa neden olacağı gösterilmektedir. Anahtar Kelimeler: Estetik, Estetik Müdahale, Kozmetik Cerrahi, Özçekim, Sosyal Medya Technological devices for taking photographs such as camera smartphones and digital cameras are widely used today. Considering that many people today access the internet and social media through these technological tools, it is natural to think that the use of social media and selfies that are frequently shared on social media have many effects on individuals. This situation can be effective in the individual's aesthetic perception and orientation towards cosmetic interventions. Since cosmetic interventions are included in the daily practice of oral and maxillofacial surgeons, this study has been planned in order to evaluate the effects of selfie on the aesthetic perception of the individual and their orientation towards cosmetic interventions. For our study, 200 males - 200 females between the ages of 18-29 and being educated at Kırıkkale University Faculty of Dentistry voluntarily participated. With the questionnaire called "Evaluation of Selfie Habits of Kırıkkale University Faculty of Dentistry Students " we have created, the demographic information of the volunteers, including only their age and gender, their social media use and self-taking habits, their dissatisfaction in the face area, their orientation towards aesthetic interventions, appearance evaluations. and its consequences (body dissatisfaction and attitude towards aesthetic interventions), a total of 16 questions aimed at questioning were asked. In our study, it is seen that individuals who edit their selfies more with photo filtering applications tend to cosmetic intervention, while similarly, those who do not find their face attractive tend to more cosmetic interventions. It was observed that women paid more attention to their appearance, had more dissatisfaction on their face and Accordingly, it was observed that they made more editing to their selfies, while participants who took and posted more selfies were more tendency to cosmetic interventions. According to the results of this study, it is understood that individuals who are satisfied with their appearance share less selfies. For this reason, it can be said that social media is one of the most important ways where young people can approve themselves, and for this reason, there is an increase in selfies. In addition, it has been shown that the increase in selfie sharing and editing will cause an increase in the number of individuals turning to cosmetic interventions. Key Words: Aesthetic Intervention, Aesthetic, Cosmetic Surgery, Selfie, Social Media